Deel dit artikel
-

Bevestigd: Microsoft Atlas in handen van Facebook

Facebook heeft naar verluidt minder dan 100 miljoen betaald voor het advertentienetwerk Atlas van Microsoft. Eerdere schattingen gingen uit van 30 tot 50 miljoen.

Facebook maakte de overname gisteravond (Nederlandse tijd) zelf bekend, en voegde er gelijk aan toe dat men het platform gaat aanpassen met een verbeterde gebruikersomgeving. In het netwerk is nauwelijks meer geïnvesteerd nadat Microsoft het had gekocht. Microsoft moest vorig jaar het overgrote deel van de aankoopsom afboeken, omdat het onderdeel niet was geworden wat men ervan verwacht had.

Voorlopig is het niet bedoeling dat Atlas wordt uitgebouwd tot een extern advertentienetwerk, zoals links en rechts is gesuggereerd. Deze overname gaat over metingen, benadrukte woordvoerder Brian Boland. Adverteerders kunnen, in combinatie met gegevens van onder meer Nielsen en Datalogix, hun Facebookcampagnes beter volgen. In het jargon heet dat campagne-attributie. Tot voor kort leverde Facebook daarvoor zelf middelen.

Atlas is gevestigd in Seattle en zal daar voorlopig blijven zitten. Ook blijft vrijwel al het personeel voor het bedrijf werken. Sterker nog: Microsoft blijft zelf gebruikmaken van het netwerk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond