‘Big Data vraagt om big ethics’

Big Data wordt voor verzekeraars en hun klanten onmisbaar. Zo kan Big Data helpen om verzekeringsfraude op te sporen, klanten een scherpere prijs aan te bieden, nieuwe producten te ontwikkelen en betere preventietips te geven. Dat vertelde Leo De Boer van de Bond van Verzekeraars gisteren tijdens de Big Data Expo 2016.

Verzekeraars hebben altijd op grond van degelijke statistieken hun premies gebaseerd. Daar kwam ook altijd een flinke portie ervaring en voorzichtigheid bij kijken. Maar anno 2016 moeten verzekeraars volgens De Boer alle zeilen bijzetten om een zo scherp mogelijke premie neer te zetten (pdf). ‘Als je op de grote vergelijkingswebsites niet in de top 10 staat, zul je veel minder klanten trekken. Dus kijken verzekeraars nu ook naar welke klant welke prijs wil betalen.’ Big Data kan daarbij helpen.

Met betrekking tot datagedreven verzekeren ziet de Verbond nu ook de eerste producten op de markt komen, waarbij consumenten meer data aan de verzekeraar geven, en de verzekering zelf meer op maat of goedkoper wordt. De rijgedragverzekering is de eerste waarbij dit gebeurt: een kastje in de auto registreert of je veilig rijdt of niet.

Verzekeraars zien echter ook dat er vrees is voor Big Data-toepassingen. Een van die zorgen is dat bedrijven op basis van algoritmes keuzes gaan maken, zonder die goed te begrijpen. Daarom pleit De Boer voor een communicatietoets bij het gebruik van Big Data-modellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug