Deel dit artikel
-

Consument ziet maar weinig in retailinnovaties

Retailers investeren fors in iBeacons en virtuele kleedkamers, maar consumenten hebben er nauwelijks oren naar. Dat blijkt uit onderzoek van First Insight: zeventig procent van de (Amerikaanse) ondervraagden weet niet eens wat een een iBeacon is.

Het onderzoek moet een behoorlijke deceptie zijn voor alle retailvernieuwers. Slechts 3,4 procent van de ondervraagden meldde bijvoorbeeld enige interactie met winkelbakens. Ook Wifi in winkels kan maar negentien procent boeien.

Zestig procent doet zelfs nooit wat met winkelapps. 21 procent is daarin alleen geïnteresseerd als ze korting krijgen. Daarentegen zijn consumenten wel geïnteresseerd in barcode scanners voor het uitlezen van prijzen (voor zover die niet vermeld worden).

Wat betreft virtuele kleedkamers geeft het merendeel toch de voorkeur aan echte kleedkamers. Zestig procent wil zich niet virtueel omkleden. Gezichtsherkenning ten behoeve van loyaliteitsprogramma’s valt al helemaal verkeerd. 75 procent van de respondenten geeft aan dat ze niet eens willen winkelen bij retailers die deze technieken inzetten. De weerzin ging wel iets omlaag toen werd verteld dat er ook voordelen waren te behalen.

Voor het onderzoek (pdf) werden 1085 consumenten ondervraagd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Aarsman

Ja maar die winkelketens hadden dit zelf toch wel kunnen verzinnen? Ten eerste kan je het amper innovaties noemen want het is gewoon hergebruik van oude meuk en ten tweede zitten de meeste mensen er niet op te wachten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond