Deel dit artikel
-

‘Cookiewet vraagt om nieuwe standaard’

De invoering van de cookiewet zorgt ervoor dat uitgevers en adverteerders opt-in en opt-out verkeer van elkaar moeten kunnen scheiden. Een standaard is nodig, zegt Marco Kloots van ClickDistrict, maar ontbreekt nog.

“Adverteerders en uitgevers wel of geen toestemming krijgen van internetgebruikers om cookies te mogen droppen, moeten ze ook onderscheid in dat verkeer kunnen maken. Ons Platform161 kan onderscheid maken tussen opt-in en opt-out verkeer, maar er moet een standaard komen om dat verkeer uit te wisselen.”

Directeur Marco Kloots van ClickDistrict schetst een probleem dat een praktisch gevolg is van de cookiewet die afgelopen voorjaar van kracht werd. AppNexus, Improve Digital en zijn platform kunnen tags met en zonder cookies leveren. Maar de logistiek daarachter moet nog op orde komen. De uitgevers zijn aan zet.

“De beperking die opt-out oplegt, schept ook nieuwe scenario’s. Er komen steeds meer kopers op de RTB-markt en je ziet dat de prijzen daarom langzaam stijgen. Ik vermoed dat je gaat zien dat de prijzen voor opt-inreclame omhoog gaan en de prijzen voor opt-outreclame omlaag. Opt-out is een optie voor adverteerders die, bijvoorbeeld, geen specifieke doelstelling voor retargeting hebben.”

Foto: fashionbyhe (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond