Deel dit artikel
-

‘Crossmedia-cluster moet meer innovatiekansen beter benutten’

Crossmedia is nu echt ingeburgerd en vormt een flinke aanjager voor de economie, maar voor de Nederlandse crossmediasector is het wel oppassen geblazen. Dat stelt iMMovator in het derde deel van de Cross Media Monitor 2012 getiteld ‘Toekomst van het Cross Media Cluster’.

De toename in gebruik van crossmediale content op verschillende apparaten en platforms heeft de afgelopen jaren een flinke ‘boost’ gegeven aan de werkgelegenheid in Nederland. De sector (creatieve industrie en ICT) zorgt voor bijna zeven procent (553 duizend banen) van de Nederlandse werkgelegenheid en kan daarmee als een aanjager van de Nederlandse economie worden gezien. Het aantal banen in de creatieve industrie is tijdens het voorbije decennium voortdurend gestegen.

Echter, het aantal banen in de crossmediasector loopt wel terug (pdf). Dat geldt vooral bij media- & entertainmentbedrijven, en in de ICT. Digitalisering gaat samen met terugloop van omzet op een viertal entertainmentmarkten (muziek, film, games en boeken), zo laten de data van GfK Retail en Technology duidelijk zien.

Om de rol als aanjager te blijven behouden, zou innovatie centraler moeten staan binnen het Nederlandse mediacluster. De clustering van mediabedrijven zorgt tot nu toe vooral voor efficiency in productie en distributie, maar door intensievere samenwerking in de toekomst zouden innovatiekansen beter benut kunnen worden.

Innovatie moet volgens het rapport veel centraler staan, niet alleen in de afzonderlijke bedrijven, maar ook in het clusternetwerk. Intensieve samenwerking van bedrijven en (kennis)instellingen met de overheid is essentieel. Daarbij is het nodig om ook over de grenzen van media en ICT heen te kijken.

Veel van de innovaties in de keten van de media- en entertainmentindustrie kunnen zorgen voor positieve impulsen in bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs. Serious gaming is een goed voorbeeld van de mogelijke crossovers. Het aangrijpen en benutten van dit soort kansen is belangrijk voor de Noordvleugel-regio in haar strategie om zich mondiaal te onderscheiden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel Vogels

Op zich doet de overheid best veel aan Innovatie ondersteuning en zijn er in Nederland veel voorbeelden te noemen van innovatieve bedrijven. Zeker ook in de Crossmedia. Ook denk ik dat Nederlandse ondernemers – misschien nog wel meer dan in andere landen – werken met crossovers.

Waar het in Nederland ten aanzien van Innovatie vaak ‘mis’ gaat, is dat commerciele innovaties veel geld, effort en talent vergen. Nederlandse ondernemers grijpen snel naar equity investors; en wanneer dit het geval is, dan weet je eigenlijk zeker dat die toko binnen een paar jaar door wordt geschoven naar een grotere (vaak Amerikaanse) partij.

Op zich een natuurlijk proces. Maar ik denk niet dat het probleem ligt bij een gebrek aan Innovatiekracht, maar meer het behouden en verder trekken van die innovatie in Nederland zelf. In mijn beleving gaat het daar vaak mis.

F.Visser

De Amerikaanse financieringswereld is hoe dan ook anders vormgegeven dan de Nederlandse. Er is veel meer kapitaal voor de vroegste fase, en daarna een betere structuur om door te groeien. Voor een onderdeel van de cross media industrie, de game industrie, zijn er plannen om twee specifieke financieringsfondsen op te zetten. De bedoeling is om die sector zich meer hier te laten ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond