Deel dit artikel
-

eDay: de opmars van Deezer

Morgen staan de beste startups van Europa op het podium van Emerce eDay. Internationale experts kozen de beste Europese bedrijven met een omzet van minstens 2 miljoen euro per jaar en minimaal zes jaar ervaring. Een van hen is Deezer, misschien wel de belangrijkste concurrent van Spotify.

Namens Deezer spreekt op Emerce eDay morgen Fabrizio Gentile, afkomstig van platenmaatschappij PIAS, en Managing Director van Deezer Benelux. Hij maakt deel uit van een snel groeiende organisatie met tien miljoen actieve gebruikers in 183 landen.

Net als Spotify heeft Deezer zijn oorsprong in Europa. Het bedrijf werd in Parijs in 2006 opgericht als Blogmusik, maar die kreeg het al gauw aan de stok over auteursrechten met de SACEM en moest worden gesloten. In 2007 werd de dienst als Deezer nieuw leven ingeblazen nadat een overeenkomst met de SACEM was bereikt. Men zou voortaan een deel van de advertentieopbrengsten aan rechthebbenden afdragen.

Sindsdien zijn allerlei samenwerkingsverbanden aangegaan. Gisteren nog maakte de BBC een samenwerking bekend met Deezer en Spotify voor een nieuwe muziekdienst Playlister. Hierbij kunnen luiteraars nummers die bij de BBC op de radio horen bewaren. Deezer zit nu ook op Smart TV’s van Philips en Panasonic.

De abonnementsvormen verschillen overigens nauwelijks van Spotify: ook bij Deezer kan de dienst zij het niet voor zes maar twaalf maanden gratis worden uitgebreid, waarna nog een aantal uren per maand gratis geluisterd kan worden, tenzij er een abonnement wordt genomen.

Verschillen zijn er wel. Zo is er meer aandacht voor klassieke muziek. Daartoe heeft Deezer zelfs een aparte klassieke app ontwikkeld met toegang tot ‘vijfhonderd jaar muziekgeschiedenis’.

De lezing van Fabrizio Gentile luidt: The Human touch in streaming music.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond