Deel dit artikel
-

Findur: de app die klanten naar fysieke winkels stuurt

Er is niets mis met fysiek winkelen, vinden Eindhovense studenten. Maar je kunt de consument wel via de smartphone sneller aan de juiste spijkerbroek of schoen helpen. Vanaf deze week is de winkelapp Findur voor iOS en Android verkrijgbaar.

Urenlang ronddwalen op zoek naar een leuke broek, nieuw shirt of een paar schoenen is voortaan verleden tijd met Findur, het nieuwe winkelplatform ontwikkeld door vier studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. En ze zijn gelijk groots begonnen: ketens Score Group en Macintosh Fashion doen met hun ruim 500 winkels mee.

De app werkt vrij simpel: eerst selecteer je de stad waar je woont of op dat moment verblijft, vervolgens kun je in de app zien welke artikelen in bepaalde winkels beschikbaar zijn. Tot slot vertelt de app hoe je bij de desbetreffende winkel kunt komen. Dat bespaart urenlang zoeken.

Findur is ontstaan uit een project van Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven, waarvoor tweedejaars bachelor studenten zich vorig jaar bogen over ‘de winkel van de toekomst’. Ontwerpers Max Aerts en Jochem Timmers sloegen de handen ineen met TU/e-genoten Tane van Wifferen en Martijn Verbakel, beiden student Web Science.

Consumenten oriënteren zich vaak online op kleding en schoenen om uiteindelijk alsnog in een fysieke winkel te gaan kijken, passen en kopen. ‘We zagen een groot gat tussen de webwinkel en de fysieke winkelstraat’ zegt Jochem Timmers.

Chasin’, Score en de schoenenwinkels van Macintosh (Pro, Dolcis, Scapino, Manfield en Invito), waren dan ook bereid om mee te doen. Meer winkels volgen snel, zegt Max Aerts: “Naast de grote ketens gaan we ons ook inzetten voor de kleine retailer, om ook hun producten online onder de aandacht te brengen.”

Bjorn Smulders, online brandmanager bij Macintosh Retail Group, constateerde al eerder een toenemend gebruik van haar Where-to-buy functie op een van haar sites. Consumenten kunnen hiermee bij iedere gewenste schoen zien in welke aangesloten winkel deze op voorraad is. Daar is dus blijkbaar behoefte aan.

Vooralsnog verdienen de studenten niets aan de app. Volgend jaar wil men een kleine vergoeding in rekening brengen voor iedere klant die met de app naar de winkel navigeert of een telefoonnummer gebruikt. “Een klassiek affiliatemodel”, zegt Aerts tegen Emerce.

De app kan nog niet zien of het geselecteerde artikel in de winkel daadwerkelijk wordt gekocht. “We werken aan een mogelijkheid om die aankopen aan ons systeem te koppelen, zodat de retailer alleen betaalt wanneer die een artikel verkoopt.”

Kleinere winkels zien zeker wat in het idee, maar lopen met hun voorraadsystemen vaak nog behoorlijk achter, zegt Aerts. “Het aansluiten van de kleine retailer is nog wel een uitdaging omdat we ook nog studeren. Toch willen we dit jaar nog de eerste aansluiten.”

Findur is gratis te downloaden voor iOS en Android.

Deel dit bericht

10 Reacties

Robbert

Leuk dat Tesla logo maar de app werkt voor geen meter

Findur

Dag Robbert, leuk dat je hem al gedownload hebt, jammer dat de app niet goed werkt! We zijn hard aan het werken om alle feedback te verwerken die we krijgen. Als je mij even een mailtje stuurt (jochem@findur.nl) met de gegevens van je telefoon en het probleem dat je hebt, proberen wij dit zo snel mogelijk op te lossen. Alvast bedankt voor je feedback!

Koen

App werkte na eerste inlog ook niet. Na 2e keer wel, maar duidelijk is dat deze app duidelijk niet bekeken is door een (UX) designer. Verre van af!

johan

@Robbert @Koen Bij mij werkt de app gewoon, denk dat het probleem eerder bij jullie ligt. Anyway, vind het verder een waardeloze app. Dus ik verwijder hem weer:)

“Vooralsnog verdienen de studenten niets aan de app” <- dat zal nog wel ff zo blijven..

Piet

Leuk initiatief,

En bij mij werkt de app ook gewoon.

Robbert en Koen, het kan best zo zijn dat je een keer een foutmelding krijgt, maar dit lijkt meer op zeuren OM het zeuren. Je kunt ook gewoon opbouwende kritiek geven. Wat dat laatste betreft.

Ik heb het idee dat de studenten nog erg zoekende zijn. Dit zou juist handig zijn voor kleinere winkels en niet voor ketens, want die items in de grote ketens kan ik ook op hun eigen website vinden.

Verder vind ik het navigeren naar een winkel ook een beetje onhandig…. Dat kan google maps toch ook?

piet

Kortom… Nog even terug naar de tekentafel.

Koen

@Johan @Piet: ik zou liegen als de app de eerste keer werkte dus geen aannames doen svp 😉

@Piet: ik zeur niet, ik geef aan dat ie de eerste keer niet werkte. Duidelijk toch?
Daarnaast geef ik ook gelijk een tip om er een (UX) designer naar te laten kijken.

Peter Heuvelman

De app schiet ernstig tekort op het gebied van UX en grafisch design. De app oogt goedkoop en gedateerd.
Ook preformed de app niet goed, zo te zien is het een webapp. De user experience is in ieder geval niet best…

-Navigeren naar een winkel haalt me uit de app.
-Het gebruik van icons verklaart niet welke acties de gebruiker kan ondernemen.
-De zoekfunctie is zeer beperkt.
-De manier van navigeren tussen producten kan alleen door middel van swipen.

Verdere functies heb ik niet kunnen vinden, erg summier dus.

Ik voorspel geen goeie ratings voor deze app. Wellicht had een native bouw(er) een andere uitkomst gegeven. Er moet in ieder geval veel tijd geinvesteerd worden om dit recht te trekken. Waarschijnlijk is opnieuw lanceren met een andere naam en een veelvoud aan functionaliteit een beter idee.

Wesley

Mooie ontwikkelingen, succes!

Zelf ben ik actief voor o.a. de Retail Agenda, Shopping Tomorrow en founding partner bij Store of the Future, waar we dergelijke applicaties ook bespreken. Bekijk bijvoorbeeld eens YourcityWebshop.com, in de achterkant af en ready voor pilot, meer gericht op kleine lokale ondernemers (aantal al aangesloten) maar zeer zeker beschikbaar voor ketens.

piet

@Koen, het kan wel wat positiever. Dit zijn studenten die aan het ondernemerschap ruiken. Zij moeten nog veel leren, en je feedback is inderdaad terecht. Maar het komt gewoon heel negatief over.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond