Google neemt aanbevelingen gebruikers op in advertenties

Google voert op 11 november nieuwe voorwaarden in, waardoor aanbevelingen van gebruikers van alle Google diensten ouder dan 18 jaar in advertentieproducten kunnen worden gebruikt. Dat geldt zelfs voor foto’s, maar ook voor commentaren.

Hoewel de voorwaarden voor alle diensten gelden, gaat het vooral om gebruikers van Google+, Google Play en YouTube. Wel kunnen hun aanbevelingen verschijnen in het hele advertentienetwerk van Google, dat twee miljoen sites omvat. In totaal gaat het om een potentieel bereik van 1 miljard mensen.

Gebruikers die eerder hebben aangegeven dat hun zogenoemde +1’s niet gedeeld mogen worden met vrienden, zullen hun aanbevelingen ook niet terugvinden in advertenties. En gebruikers die hebben aangegeven dat commentaren alleen aan een beperkte groep getoond mogen worden, zien de advertenties ook alleen binnen die Google+ groep verschijnen.

Google volgt daarmee het voorbeeld van Facebook.  Het netwerk verkoopt onder meer likes voor reclamedoeleinden. Anders dan bij Google, is er bij Facebook geen opt-out mogelijkheid.

Ook Facebook past zijn privacyvoorwaarden aan, waardoor het voor leden niet langer mogelijk is om zich uit te sluiten van de zoekresultaten binnen Facebook. Die optie was al verwijderd voor gebruikers die hem niet hadden aangevinkt, maar Facebook gaat de instelling de komende weken volledig verwijderen.

Volgens Facebook gaf de mogelijkheid een vals gevoel van veiligheid, omdat leden via andere manieren (bijvoorbeeld aan de hand fototags) wel te vinden waren.

2 Reacties

Ik had facebook al eraf gegooid. Nu volgt google. Ik beslis wat er met mijn gegevens gebeurt en niemand anders.

Dat is een zeer goed besluit van Google. Het is alleen wel irritant dat standaard de optie toegevoegd wordt dat je foto getoond mag worden bij een advertentie, wil je dit niet moet je het dus zelf uitzetten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.