Deel dit artikel
-

Google heft eigen affiliatenetwerk op

Google trekt de stekker uit zijn eigen affiliatenetwerk. ‘We hebben op basis van evaluatie een moeilijk besluit moeten nemen om het netwerk te sluiten en gaan ons richten op producten die (meer) resultaat voor klanten opleveren.’

Amerikaanse klanten worden de komende maanden nog wel ondersteund, zo blijkt uit een verklaring van Google zelf. Google verwijst klanten naar andere diensten als Product Listing Ads.

Nederlanders deden al weinig met het netwerk. Jochem Vroom van IMBULL meldt bij Affiliateblog dat ‘je hier totaal niets mee kon. Het bedrijf was eigenlijk altijd puur gericht op grote internationale (en daarmee de US) retailers en was voor Nederland enkel interessant omdat sommige van deze partijen ook bezorgden in Nederland’.

Volgens Vroom is Google nooit op dit gebied marktleider geweest, en was de propositie van meet af aan zwak.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Rob van Bergen

Ondanks dat Google en de affiliatemarkt altijd sterk verweven zijn geweest was de rol van Google als affiliatenetwerk op zijn minst afwijkend te noemen. Te beginnen is de dienst slechts in beperkte mate te automatiseren. Daarbij is er nog een zekere mate van afhankelijkheid van publishers die, niet onbelangrijk, ook een deel van de commissie verdienen (daar waar Google normaliter de complete marge behoudt).

Met het wegvallen van het netwerk valt echter de concurrentie niet weg. Want hoewel affiliatemarketing en adwords voor de adverteerder als twee aanvullende kanalen fungeren, concurreert Google Shopping met de publishers en dus met de netwerken. Een alternatief voor affiliatemarketing bieden zal echter niet lukken zolang de consument zich blijft oriënteren en interesseren via de honderdduizenden zelfstandige en vaak onafhankelijke publishers.

Toch is het wegvallen van Google als affiliatenetwerk een volgende stap in de trend die zich al tijden inzet. Zowel adverteerders als publishers worden professioneler en de standaarden voor affiliatenetwerken (en andere marketingpartijen) komen steeds hoger te liggen. De focus komt meer op kwaliteit en de mogelijkheden van het product te liggen waardoor het voor netwerken steeds belangrijker wordt te innoveren in software en tracking om stand te houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond