Deel dit artikel
-

Groei sociale media in Nederland vlakt af, maar gebruik stijgt

Er zit weinig groei meer in het aantal gebruikers van sociale media in Nederland. Dat stelt  onderzoeksbureau Multiscope, die 8500 Nederlanders consulteerde. Het gebruik in uren van vooral Facebook nam in 2013 wel toe. LinkedIn kan in 2014 de meeste groei verwachten.

In 2013 was er nog groei te zien binnen de sociale netwerken. Deze was echter minder dan voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van sociale media nadert dus zijn hoogtepunt. De winst valt voor netwerken niet meer te halen uit de groei van het aantal accounts. Groeien kunnen de netwerken wel in het aantal uren dat gebruikers er aan besteden. Gebruikers verwachten in de toekomst vaker gebruik van social media te gaan maken.

Facebook blijft het bekendst, 94 procent kent dit netwerk. Nummer 2 is YouTube (82 procent) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79 procent). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25 procent, die van Pinterest met 18 procent.

Facebook groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met 7 procent gestegen. Die stijging is echter fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44 procent steeg. Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er uit. YouTube steeg nog maar drie procent ten opzichte van 2012 en Google+ één procent. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met 1 procent. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met vijf procent het meest.

Het totaal aantal uren dat men spendeerde op social media steeg met ruim 39 procent. Deze stijging is vooral te danken aan het aantal uren dat we besteden aan Facebook en aan de lichte toename van het aantal gebruikers van sociale media. In 2012 zat een gebruiker gemiddeld vijf uur per week op Facebook, dit jaar is dat zes uur en tien minuten. Het aantal actieve uren op LinkedIn steeg ook, in tegenstelling tot het aantal uren dat aan YouTube, Twitter en Google+ besteed werd. Bij deze netwerken daalde dat aantal.

Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21 procent zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, tegenover slechts zes procent die zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van vijftien procent. Ook Twitter en YouTube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (twee procent). Vorig jaar was dat echter nog elf procent, ook daar daalt de groei dus.

Eén op de tien gebruikers leest vooral berichten van anderen, maar post zelf nooit iets. Contact houden blijft voor veel mensen de belangrijkste reden om sociale media te gebruiken. Ruim een derde gebruikt sociale media vooral als aangenaam tijdverdrijf.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond