Deel dit artikel
-

Onderzoek naar betere beleving sociale media op tweede scherm

TP Vision, fabrikant van Philips-televisies, is als één van de negen Europese projectpartners betrokken zijn bij Socialising Around Media (SAM), een onderzoeksproject waarin de Europese Unie voor 3 miljoen euro deelneemt. Het streven is een betere beleving van sociale media op tweede schermen.

Het ‘draagbare internet’ heeft volgens de initiatiefnemers een enorme verschuiving in onze interactie met de media teweeggebracht, van passief eenrichtingverkeer naar interactiviteit.  We kijken televisie en tegelijkertijd geven we commentaar, bevelen we het programma aan bij anderen en zoeken we gerelateerde informatie op het tweede scherm: smartphone, tablet of notebook.

Tot nu toe is de ontwikkeling van het tweede scherm zonder enige structuur verlopen: geen universele standaarden, geen gemeenschappelijke protocollen voor het ontdekken en gebruiken van informatie die de kijkbeleving aanvult. We worden niet gevoed met gesyndiceerde informatie, informatie die breed beschikbaar wordt gemaakt via verschillende digitale media. De feedback die contentaanbieders krijgen is minimaal, wat hen beperkt in het inzetten van de juiste middelen om de markt te verrijken en van de mogelijkheden te profiteren.

Het nieuwe project SAM richt zich op het beschikbaar maken van open en gestandaardiseerde manieren om interactieve content te ‘karakteriseren en syndiceren’. Met SAM krijgen televisiekijkers via verschillende gesyndiceerde bronnen waardevolle digitale content op hun smart tv’s, tablets en smartphones.

TP Vision is de enige tv-fabrikant in het SAM-project, dat een looptijd heeft van drie jaar. TIE Kinetix (projectleider), Ascora en Talkamatic, de Technische Universiteit van Athene, de Universiteit van Reading, de Universiteit van Alicante en de mediagerelateerde bedrijven Deutsche Welle en BDS zijn de overige partners. Het projectconsortium zal worden ondersteund door twee Spaanse scholen die zich bezighouden met consumentenonderzoek en -validatie gericht op jonge consumenten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond