Deel dit artikel
-

Grote uitbreiding bol.com op komst

In de loop van volgend jaar opent bol.com drie nieuwe productgroepen. Moederbedrijf Ahold ziet het Plaza, de handelssite voor derden, als een rubriek met miljardenpotentie.

Dat werd gisteren duidelijk tijdens een presentatie (pdf) van Ahold in Amerika voor financieel analisten, beleggers en zakenbanken. Het is nog niet bekend welke productgroepen er komen ter aanvulling op Baby, Mooi & Gezond en Koken & Tafelen.

Tevens zal het aantal afhaalpunten van bol.com bij Albert Heijn-filialen aanzienlijk worden opgeschroefd, van 59 nu naar zevenhonderd.

Het wordt ook duidelijk dat Ahold veel belang hecht aan bol.com Plaza. Plaza, een naam die officieel niet meer wordt gebruikt, is het gedeelte van bol.com waar iedere onderneming met een KvK-nummer zijn spullen in de schappen kan leggen van de bekende blauwe webwinkel. Het marktpotentieel ligt in de bemiddelende rol die de webshop kan spelen in een markt waar jaarlijks voor tientallen miljarden euro’s wordt verhandeld.

Chief Commercial & Development Officer James McCann en de CEO van Peapod Andrew Parkinson gingen tijdens de financiële dag dieper in op de crosschannelstrategie van Ahold. De afhaalpunten die in Nederland nu worden uitgerold, spelen daarin een belangrijke rol. Het tweetal rekent voor dat bestaande Aholdklanten per online winkelsessie gemiddeld vijftig procent meer uitgeven wanneer ze thuis op de bank winkelen en hun aankopen later afhalen in de winkel. Daarnaast trekt dit gecombineerde online-offlinekanaal dertig procent nieuwe klanten, mensen die anders niet bij AH zouden hebben gekocht.

In financiële termen dragen deze zogeheten pick-uppoints (PUP) naar verwachting uiteindelijk twee tot drie procent winstmarge (ebit) bij.

Het online kanaal moet per 2016 voor 1,5 miljard euro bijdragen aan de omzet.

De strategie voor de PUP’s is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Op dit moment doet Ahold in Nederland en Amerika de eerste ervaringen op met afhaalpunten in de winkels. Het idee is om op termijn ook kleine en grote onbemande afhaalpunten in te richten, vermoedelijk op locaties met dagelijks veel passanten.

Over het mobiele kanaal laten McCann en Parkinson zich niet uit met al te veel woorden. Ze laten wel zien dat bij Peapod bij 34 procent van de bestellingen op enige wijze het mobiele wordt gebruikt, hetzij ter oriëntatie of ondersteuning bij de aankoop (vergelijk Appie), hetzij om daadwerkelijk transacties uit te voeren. Appie is volgens Ahold inmiddels twee miljoen keer gedownload.

Het ING Economisch Bureau verwacht dat de markt voor online boodschappen in 2020 kan groeien naar vijf miljard euro.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michael Willems

Zat er aan te komen dit. Ahold die bol.com overneemt omdat albert.nl geflopt is. Denk dat ze een goeie zet hebben gedaan hiermee en een investering in deze website lijkt me een goede optie indien mogelijk 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond