Deel dit artikel
-

ING Direct Canada geen zondagskind meer

De revolutionaire online bankformule maakte zijn debuut vijftien jaar geleden in Canada, een Nederlandse acteur met moddervet accent werd ingehuurd om de Canadezen te leren sparen, maar de tijden zijn veranderd: ING Direct komt nauwelijks meer vooruit.

Het was een ongehoorde stap vijftien jaar terug: een eerste internet only-bank te midden van conservatieve bakstenen banken. Een soort Icesave, maar dan zonder de fatale afloop. Met aantrekkelijke rentetarieven, want ING hoefde immers geen kantoren te huren. Een kleine twee miljoen Canadezen konden de verlokking niet weerstaan, en dankzij de succesvolle start werd ING werelds grootste online bank.

Inmiddels is de formule ongeveer door iedere Canadese bank gekopieerd: van Manulife tot President’s Choice. ING biedt nog maar een magere 1,35 procent rente en de slogan Save Your Money is na vijftien jaar vervangen door het minder opwindende Forward Banking. De Nederlandse acteur is volgens de Canadese pers in reclamespots vervangen door ‘iconen van oude stijl-banken’.

En inmiddels zijn er zelfs ING-kantoren in steden als Vancouver, Calgary, Toronto en Montreal, waar je koffie kunt krijgen en met tablets mag stoeien. “Een grote verandering”, beaamt Peter Aceto, hoofd ING Canada.

En dat is wennen. Vooral voor kredietbeoordelaar Moody’s die ING Canada onlangs een lagere status heeft gegeven. ING heeft 1,8 miljoen klanten in Canada, maar met het huidige marketingbudget is het moeilijk 30 miljoen Canadezen in beweging te krijgen.

Bovendien heeft het Nederlandse thuisfront door de Europese crisis andere zorgen. Zo heeft de Europese Commissie de bank een pakket herstructureringsmaatregelen opgelegd om goedkeuring te krijgen voor de staatssteun die ING in 2008 en begin 2009 van de Nederlandse overheid heeft ontvangen. Daardoor moesten alle Amerikaanse activiteiten (maar niet de Canadese) worden afgestoten.

“Buiten de Verenigde Staten bouwt ING voort op het innovatieve en succesvolle model van ING Direct, in ons streven om uit te groeien tot ‘s werelds meest favoriete consumentenbank”, beloofde de bank vorig jaar nog.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond