Deel dit artikel
-

ING: Meer retailkanalen breken online door

Gestaag wordt in steeds meer categorieën het aandeel van online verkoop uitgebouwd. De afgelopen jaren gebeurde dat bijvoorbeeld in speelgoed, persoonlijke verzorging, kleding en schoenen. Dit jaar lijkt de doe-het-zelf sector aan de beurt. Dat zegt het ING Economische Bureau.

De omzet in de detailhandel vertoont in 2013 nog een krimp van 0,5 procent, maar zal in 2014 stabiliseren, zo is de verwachting (pdf). Er blijft echter sprake van een tweedeling tussen food en non-food, zegt ING Economische Bureau. Terwijl de omzet in food toeneemt, kampt non-food zowel dit jaar als komend jaar nog met een terugloop.

De moeilijke economische situatie en de opkomst van e-commerce dwingen winkeliers en organisaties tot aanpassing van hun strategie en het gericht inzetten van innovatieve elementen om de klant te blijven verrassen, stelt de bank.

Binnen de sector zijn genoeg partijen aanwezig die zich succesvol weten te onderscheiden. Zo is in e-commerce, ondanks de moeilijke economische omstandigheden, nog steeds sprake van groei.

Interessant is volgens de bank de aangekondigde samenwerking tussen Intergamma (GAMMA en KARWEI bouwmarkten) en PostNL. Daarbij zal PostNL zich richten op de logistieke afhandeling voor de nieuwe webshops van Intergamma die rond de zomer worden geopend. Gamma en Karwei bouwmarkten zullen gaan fungeren als PostNL afhaalpunt voor uitlevering van online aankopen. De bouwmarkten profiteren van de ervaring in e-fulfilment van PostNL en de extra traffic die zij als afhaalpunten genereren. PostNL krijgt daarvoor een uitgebreid netwerk afhaalpunten op veelal gunstig gepositioneerde locaties voor terug.

De verkoop van consumentenelektronica kende een sterke terugloop in volume gedurende de tweede helft van het jaar, ook al door het ontbreken van volledig nieuwe producten. Illustratief is volgens de bank de kritiek op Apple dat het te weinig vernieuwend opereert. Het komende jaar kan mogelijk wel een opleving plaatsvinden in de gamesector met de introductie van nieuwe gameconsoles in het laatste kwartaal van Sony en Microsoft. Dit zal echter niet genoeg zijn om een verdere krimp in de markt te voorkomen.

Bij retailinnovaties kan volgens ING onderscheid worden gemaakt tussen innovaties die direct op de klant zijn gericht en innovaties waarbij de voordelen indirect aan de klant ten goede komen. Met afhaalpunten, apps om de weg te vinden in de winkel, verkoop via schermen, mobiele advertenties, locatie gerichte diensten en push-notifications richten retailers zich direct op de klant.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marinus van den Elshout

Goede berichten !

Bakker

De kracht ligt in de bewezen combinatie van de fysieke winkel met het gemak van online winkelen en vice versa. Wij noemen dat de Mobile Mall.

Hans Monasso

Wat hebben die doe-het-zelf zaken er lang mee gewacht. Ze hebben zeker vijf jaar verloren en ik ben benieuwd of ze de slag kunnen winnen. Het brede assortiment zal ze daar niet altijd even in mee zitten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond