Deel dit artikel
-

Interview: Brian Hirman over investeerder Forventures

Brian Hirman vertrok vorig jaar als directeur van Isobar Nederland en komt terug als ondernemer annex investeerder. Emerce vraagt hem naar zijn lokale bouw- en geldactiviteiten.

1. Met de eigenaren van RB2 heeft u het bedrijf Forventures opgezet. Wat is dat en hoe werkt het?

Forventures is geen bureau maar een bouw- en investeringsbedrijf voor digitale concepten.

Als bureau ben je dienstverlenend en heb je medewerkers in huis die je per uur aan je klanten verkoopt. Om je bureau gezond te houden moeten deze medewerkers voldoende betaalde uren draaien en zit je niet te wachten op klanten die deze uren niet kunnen betalen, maar wel jouw inspanningen verlangxten in ruil voor een aandeel in het nieuwe bedrijf. Zeker als je bureau deel uitmaakt van een beursgenoteerd netwerk. Daar zit men echt niet op dit soort risico’s te wachten.

Overigens zie je wel steeds vaker dat bureaus zich (deels) variabel –performance based- laten uitbetalen. Maar dat is wat anders dan echt medeaandeelhouder worden in de business of ideeën van je klanten. Met Forventures is dit laatste juist wat we wel willen. Na een heel zorgvuldig beoordelingstraject, willen we juist mee-investeren en aandeelhouder worden in de business van onze klanten, of beter gezegd partners.

RB2 noem ik ‘het best bewaarde geheim voor de bureauwereld’, omdat ze voornamelijk werken voor  online en creatieve bureaus zoals .bone, NR6, CreatAd, Isobar en Doornvogels. De combinatie van enerzijds een sterke Nederlandse front office (lead development, informatie architecten en technische projectmanagers) en anderzijds een productieteam van 30 hooggekwalificeerde programmeurs in China, maakt RB2 interessant om mee te werken voor online bureaus.

De samenwerking met RB2 komt overigens voort uit het feit dat ik Dennis van Marle -de MD van RB2- privé goed ken.

2. Zijn er in deze magere economische tijd wel boeiende concepten die de investering echt waard zijn?

Juist in magere economische tijden zie je veel creativiteit aan het voetlicht komen. Is ook noodzaak om te overleven. In tijden wanneer het goed gaat worden mensen juist te makkelijk, is mijn ervaring. Dus er zijn nu zeker ondernemers met goede en slimme business-ideeën. Dat kan overigens van alles zijn.

Wij zijn daarbij wel voornamelijk geïnteresseerd in digitale plannen waarbij transacties onderdeel van het concept zijn. Start een Winkel is bijvoorbeeld zo’n businessconcept. Bij Start een Winkel is wellicht het kernproduct niet zo innovatief (er zijn meer partijen die min of meer hetzelfde product aanbieden), maar vooral de gedachte achter het verdienmodel en de samenwerkingsmodellen van Start een Winkel zijn naar mijn mening slim en kansrijk.

3. Zoekt u actief naar investeringsprojecten?

Binnen mijn zakelijk netwerk komen voldoende lieden naar mij toe met een mogelijke businesspropositie. Dat werkt heel prettig. Ik vind namelijk de mens achter het idee minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het businessidee an sich. Dus ik moet wel wat met de ondernemer hebben. Daarnaast hebben we vanuit Forventures overigens ook eigen businessideeën die we willen uitvoeren, zoals bij Start een Winkel het geval is.

4. Stelling: ‘De belangstelling voor mobiel internet neigt naar een hype, zo hijgerig”. Eens, oneens en waarom?

In de kwalificatie ‘hype’ kan ik me niet helemaal vinden. Die grote belangstelling voor mobiel internet was er een jaar of twee of drie geleden al. Je zag toen grote bureaunetwerken zwaar investeren in mobiele marketing bureaus. Maar het ontbrak aan goede relevante mobiele concepten, maar ook aan klanten en adverteerders die het lef hadden om er serieus wat mee te doen. Hierdoor bleven de budgetten en dus de verwachte groei uit.

Door de doorbraak van de iPhones van de wereld zie je wel dat het gebruik van mobiel internet enorm is toegenomen en ook steeds relevanter wordt voor de eindgebruikers. Dus het is niet meer dan logisch dat die mobiele wereld steeds belangrijker wordt en dus ook de bureaus een ontwikkeling vooruit aan het maken zijn. Ik zie het dus niet als een hype, maar als een logische fase in het volwassen worden van de mobiele markt.

Zie ook: ‘Brian Hirman opent Afrikaans investeringsfonds‘ (25-01-2010)

Foto: Ilya van Marle (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond