Deel dit artikel
-

“Jongeren geen profijtelijke online consumenten”

Marketeers richten zich op de verkeerde groep online consumenten. Het zijn niet de jongeren die profijtelijk zijn, maar juist de groep van 35 jaar en ouder. In een onderzoek stellen Andersen Consulting en Online Insight enkele online marketingstrategieën ter discussie. "Bedrijven zien de basisprincipes van marketing over het hoofd", aldus de onderzoekers.

In het onderzoek zijn 2 duizend Amerikaanse consumenten ondervraagd. Zij kopen producten bij sites uit 17 verschillende branches, waaronder entertainment, financiële dienstverlening, gezondheid en reizen.

Andersen Consulting en Online Insight, een bedrijf voor eCustomer Relationship Management technologie, stellen dat bedrijven zich minder moeten richten op jongeren als online consument. Aanzienlijker profijtelijker is de groep consumenten van 35 jaar en ouder, zo stellen de onderzoekers. De 10 procent van de consumenten die verantwoordelijk is voor 70 procent van de online aankopen is ouder dan 35 jaar, aldus de onderzoekers.

"Als het gaat om online marketing zien bedrijven de basisprincipes van marketing over het hoofd", zegt Stephen Dull, partner bij Andersen Consulting's afdeling eBranding in een persbericht. "Ten eerste moeten ze hun doelgroep veel beter definiëren en deze vervolgens gerichter benaderen." Er moet volgens de onderzoekers minder focus zijn op de eyeballs en meer op de portemonnees.

Daarbij blijkt prijs voor eenderde van de consumenten niet een motiverend middel. Ze zijn meer geïnteresseerd in de snelheid van de website, gemak, veiligheid en het aanbod van merken. Volgens de onderzoekers bestaat bij e-tailers nog te veel de indruk dat alle consumenten prijs wel belangrijk vinden op internet.

Behalve dat e-tailers zich richten op de verkeerde doelgroep en ze te veel vertrouwen hebben in prijs als marketingmiddel, dienen ze ook meer rekening te houden met de beleving van de klant, aldus de onderzoekers. Dull: "Het gaat erom volledig de behoeften van de consument te begrijpen en ze te voorzien van een aanbod dat daarop is toegesneden." Behalve deze drie 'mythes' die volgens de onderzoekers "ontmaskerd" dienen te worden signaleren ze nog acht andere mythes die enige bijsturing kunnen gebruiken.

Uit onderzoek van Boston Consulting Group en Shop.org blijkt dat e-tailers enkele van de conclusies al hadden overgenomen. Marketing wordt steeds vaker via internet gedaan, ten koste van televisie en andere offline media. Kosten die gemaakt dienen te worden voor het werven van een nieuwe klant zijn daardoor omlaag gegaan.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ron Arends

"De 10 procent van de consumenten die verantwoordelijk is voor 70 procent van de online aankopen is ouder dan 35 jaar, aldus de onderzoekers." Nu was tekstverklaren op school nooit mijn sterkste kant, maar zou een etailer bovenstaande ook als volgt mogen interpreteren? "90% van mijn online kopende klanten is jonger dan 35 jaar. Zij geven echter niet zo veel uit als mijn oudere klanten. Gelukkig worden de meeste jongeren ooit ook 35, dus dat is mooi meegenomen.Kortom: zou ik er niet verstandig aan doen om iets te bedenken waarmee ik die jongeren NU meer uit kan laten geven?" Stof tot nadenken?

h. ajmidar

Niets nieuws.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond