Deel dit artikel
-

Kabelraden willen invloed op digitaal aanbod

De kabelraden, die de kabelmaatschappijen adviseren over het programmapakket, willen dat de kijker meer invloed krijgt op het digitale tv-aanbod. Dat bleek zaterdag op het jubileum van kabelraden.nl in Amsterdam. De kabelraden bemoeien zich nu vooral met het analoge aanbod.

De programmaraden APR (Amsterdam en omstreken) en Rotterdam hebben bij gemeenteraadsleden en leden van de Tweede Kamer aangedrongen op een regeling voor consumenteninvloed op het digitale pakket. Als de keuze van televisie- en radiozenders volledig aan de kabelbedrijven wordt overgelaten, zal er minder ruimte zijn voor bijvoorbeeld nieuwe zenders en voor kleinere zenders.

“Wij merken aan reacties dat mensen zelf hun digitale pakketten willen samenstellen”, zegt Marco Swart, voorzitter van de Kabelraden, tevens locoburgemeester van Deventer. “Geen van de aanbieders biedt die mogelijkheden. De kabelbedrijven bepalen wat u te zien krijgt. Ook zien we een steeds grotere invloed van de zenders zelf.”

De positie van de kabelraden staat al enige tijd ter discussie. In een nieuw wetsvoorstel verdwijnen de kabelraden in het geheel. Er wordt alleen geregeld dat het minimumpakket voor digitale televisie uit dertig zenders moet bestaan. Maar is er niets geregeld rond inspraak en er is ook geen klachtenloket, terwijl bekend is dat kabelbedrijven te pas en te onpas zenders kunnen schrappen of wegstoppen in dure pluspakketten. Daarom moet er een tegenmacht zijn met volwaardige bevoegdheden.

Enkele programmaraden schetsten zaterdag een somber beeld van een steeds grotere afstand tot de kabelaars en hun rivalen. “Met het veel kleinere Multikabel hadden we een goede verstandhouding, maar toen die kabelmaatschappij opging in het veel grotere Ziggo werden de onderhandelingen moeilijk.” Programmaraden moeten tegenwoordig vaker naar de rechter om hun gelijk te halen.

Swart is niet gerust op de televisiemarkt. “We zien drie grote partijen (Ziggo, UPC en KPN) die de schijn van concurrentie wekken, maar in feite min of meer hetzelfde aanbieden.” Deze partijen slagen er beter in om klanten aan zich te binden via drie-in-een pakketten, die ervoor zorgen dat klanten niet snel overlopen. De vrees bestaat dat digitale standaardpakketten, die nu uit ongeveer vijftig tot zestig zenders bestaan, steeds kleiner zullen worden met als gevolg veel minder diversiteit. “Er is concurrentie, maar die stelt nog weinig voor.”

Swart sluit niet uit dat nieuwe technische ontwikkelingen de kijker beter kunnen adviseren in het aanbod, maar ook dat aanbod moet volgens hem gecontroleerd worden. Er moet een onafhankelijk klachtenloket komen waar kijkers met klachten terechtkunnen. Swart ziet voorlopig nog steeds een actieve rol voor de kabelraden. Zeker zolang er nog analoge pakketten zijn voor het tweede of derde toestel in huis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond