Deel dit artikel
-

Crowdfundingplatform Kickstarter naar Europa

Het succesvolle crowdfundingplatform Kickstarter opent dit najaar zijn eerste vestiging in Europa. Er komt in elk geval een Britse dependance.

Dat maakte het bedrijf maandag zelf bekend via Twitter, zonder daarover verder uit te wijden.

Of Kickstarter alleen Britse deelnemers accepteert is niet duidelijk.

Het is op dit moment niet zo makkelijk om je als Europees bedrijf bij Amerikaanse crowdfundingplatforms aan te melden. In de meeste gevallen worden teams gevormd tussen Europese ondernemers en Amerikaanse partners om campagnes vorm te geven.

Kickstarter is niet het grootste, maar wel het bekendste crowdfundingplatform. Het bedrijf heeft alleen al heeft sinds de start in 2009 275 miljoen dollar opgehaald.

Deel dit bericht

1 Reacties

Bedrijf verkopen

Investeringsproposities via crowdfundplatforms bieden zelden een met tijd en risico verdisconteerd rendement.

Ik zou graag wat meer startende bedrijven zien die gelijk de exitplannen tonen. Momenteel komen Nederlandse start-ups niet verder dan na 5 jaar kopen we de aandelen zelf terug… Zo wordt de pizza natuurlijk nooit groot.

Beginnende bedrijven opereren zelden met een rendement op geïnvesteerd vermogen hoger dan de kosten van kapitaal. Toch zijn het in de beginperiode ware kapitaalverslinders. Als je terugrekent wat een verkoop na een aantal jaren minimaal moet opleveren om de investering op netto contante waarde basis neutraal te maken, is dit meestal een prijs boven de waarde, en daarmee een onhaalbaar bedrag.

Dit is de voornaamste reden dat start-ups geen ‘equity’ financiering krijgen. Ze kunnen op den duur mogelijk wel winst maken, maar het blijven waardeverliezende investeringen. Het rendement op geïnvesteerd vermogen overstijgt de kosten van kapitaal niet.

Mede hierdoor moeten start-ups niet enkel voor zichzelf denken, maar zich richten op andere bedrijven aan wie ze zichzelf gaan verkopen. Hoe je het als start-up ook wendt of keert, je bent waarschijnlijk niet de beste eigenaar die de meeste waarde met de onderneming kan creëren. Plan dus vanaf de start je exit, zodat je waardecreërend voor jezelf en je investeerders kunt opereren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond