Deel dit artikel
-

Kijken in de winkel, maar kopen via de telefoon

Het is grootste angst voor de fysieke winkel: klanten die rondlopen in de winkel maar een item daar nog kopen bij een webwinkel. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat vijf procent van het winkelend mobiel-publiek dat deed.

Pew Internet onderzocht afgelopen december hoe winkelend publiek zijn mobiele telefoon gebruikt in de winkelstraten. De geruststellende conclusie is dat de helft van de consument dat niet doet. De verontrustende conclusie, voor de fysieke retail, luidt daarentegen dat de andere helft zijn telefoon wel raadpleegt bij aankoopbeslissingen.

Veertig procent van deze mobiel opererende consumenten belt simpelweg naar een familielid of vriend om zich te oriënteren op de aanstaande aankoop. Maar een kwart van hen, of 12,5 procent van de hele populatie, grijpt naar een prijsvergelijkingssite om te zien of dat ene artikel in de winkel op het web niet goedkoper te vinden is.

Drie kwart van de mobiele prijsvergelijkers koopt uiteindelijk óf niets óf doet zijn aankoop alsnog in de bakstenen winkel waar ze op dat moment zijn.

Twintig procent van de mobiele prijsvergelijkers echter beslist ter plaatse om niet in de bakstenen winkel te kopen, maar bij de digitale concurrent die op dat moment in de hand ligt. Omgerekend is dat vijf procent van het mobiel opererende publiek, of 2,5 procent van de totale populatie.

Pew Internet keek verder naar de demografie van het mobiele winkelpubliek. Het blijkt dat vooral stedelingen telefonisch toetsen, vergelijken en ‘vreemd gaan’.

Foto: Jacob Enos (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond