Deel dit artikel
-

Klanten T-Mobile bellen minder, omarmen mobiele data

T-Mobile Nederland begint duidelijk het veranderde communicatiegedrag van de consument te merken. Klanten zijn acht procent minder gaan bellen en meer mobiele data gaan gebruiken.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het derde kwartaal die moederbedrijf Deutsche Telekom vanochtend presenteerde.

T-Mobile Nederland zag de omzet in het derde kwartaal met 4,9 procent dalen tot 428 miljoen euro. Het klantenbestand daarentegen steeg fors, met 10,6 procent, tot 4,9 miljoen.

De specificaties van de operationele resultaten laten een beeld van duidelijk veranderd klantgedrag zien. Het aantal verbelde minuten per klant per maand daalde afgelopen jaar met 8,3 procent tot 133. Dat leidt er ook toe dat de gemiddelde omzet per klant maandelijks is gedaald tot 24 euro. Dat was vorig jaar nog 28 euro.

Tegenover de daling bij telefonie (spraak) staat de toename van het aandeel non-voice. Dat staat voor sms en mobiel internet. Een kleine veertig procent (37%) van de maandomzet per klant is inmiddels afkomstig uit deze typen communicatiegedrag. Dat is een relatieve stijging van 27 procent ten opzichte van vorig jaar.

T-Mobile meldt verder, dat de omzet uit sms-verkeer afgelopen jaar met 12 procent steeg. En dat de meeste klanten daarmee binnen hun bundel bleven. Het is niet duidelijk of de bundels groter zijn geworden of dat men alternatieve kanalen als Whatsapp en Facebook aanspreekt.

Nederlanders lopen op een punt voor op klanten van T-Mobile elders in Europa: ze hebben vaker een smartphone. Hier is 62 procent van de nieuw verkochte toestellen een smartphone, elders in Europa is dat de helft.

Foto: chellseeyy (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Erwin Sigterman

Vreemd dat het aantal SMS-jes ook omhoog is gegaan. Dit had ik zelf niet verwacht met de opkomst van Internet op je mobiel en Whatsapp en Ping. In 2012 zal dit toch snel gaan dalen.

Jeroen Bos

Door meer focus op sociale netwerken, gaan gebruikers ook meer communiceren via Facebook- en Google chat. Door sms “gratis” te gaan aanbieden in een “messaging” bundel proberen operators het gebruik van deze dienst op peil te houden. Wanneer straks nieuwe aanbieders Wimax of LD-LTE gaan aanbieden, gaat alle communicatie over een datanetwerk tegen veel lagere kosten. Dan maakt het niet meer uit wat het is, en kan het tegen een “all you can eat” tarief. Consument eindelijk weer blij 😉

john voorts

Ook Vodafone merkt het. Hun omzet is afgelopen ligt gestegen doordat ze meer inkomsten krijgen uit mobiel internet. Zo is het datagebruik ten opzichte van vorig jaar met 80 procent gestegen.
bron: http://www.zakelijkgsmabonnement.nl/component/content/article/25-aandeel-van-mobiel-internet-steeds-groter-bij-vodafone-en-t-mobile

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond