Deel dit artikel
-

Kroes kraakt Volg-me-niet standaard

Eurocommissaris Neelie Kroes heeft vandaag forse kritiek geleverd op de Volg Mij Niet-standaard die momenteel door het World Wide Web Consortium wordt uitgewerkt. Die standaard biedt internetgebruikers de mogelijkheid om niet gevolgd te worden op het web voor advertentiedoeleinden.

Vorige week is door het World Wide Web Consortium (W3C) in Amsterdam dagenlang vergaderd over de standaard op uitnodiging van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Men kwam er niet uit. Het grote struikelblok is dat de Europese wetgeving verder gaat dan de Amerikaanse. Er wordt nu gekeken of er twee standaarden kunnen worden ontwikkeld.

Bij IAB Nederland en het College Bescherming Persoonsgegevens was de teleurstelling groot. Het CBP zegt dat een Do Not Track-formule waarbij consumenten feitelijk alleen kunnen aangeven dat zij geen gepersonaliseerde advertenties willen ontvangen, niet volstaat.

Ook Kroes waarschuwde vandaag dat de standaard mogelijk toch weer wordt afgezwakt onder druk van belanghebbenden. Tijdens een toespraak op het Centre for European Policy Studies heeft de Eurocommissaris heeft ze nog eens benadrukt dat Europa geen genoegen zal nemen met een lichte versie. ‘De DNT-standaard moet uitgebreid genoeg zijn om een verschil te kunnen maken in het beschermen van de privacy van internetgebruikers’.

Kroes vindt het positief dat alle makers van webbrowsers de standaard snel hebben opgepikt, maar heeft kritiek op Adobe, die een techniek ontwikkelt waarmee de instellingen in Internet Explorer 10 omzeild kunnen worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Wouter Hulst

En ze heeft gelijk. Hulde aan IAB Nederland dat geprobeerd is zaak los te trekken maar DNT = over. Commercie kan maar niet los laten wat los gelaten moet worden. RTB, Automated Trading, Attribution Modeling etc. etc heeft alle kenmerken van een ‘red ocean’ … laten we op zoek naar nieuwe mogelijkheden in Nederland en als dan de rest ook volgt is dat weer goed voor onze export: creativiteit.

Martin van der Meij

Valt weinig te exporteren als in andere landen alles opt-out is en wij allemaal optin innovaties doen.

Maar goed. Feit is wel dat de EU bezig is en die vooral willen dat de gebruikers controle krijgen. Dat zie je nog niet echt terug komen in de markt…

Erik

Het zou wel prettig zijn als overal in Europa, of beter nog de wereld, dezelfde criteria zouden gelden. Ik heb het gevoel dat NL nu toch een beetje geisoleerd staat met de expliciete opt-in waar bijvoorbeeld de UK een constructie lijkt te hebben rondom informeren en een opt-out en andere landen weer iets anders verzinnen. Dat maakt het voor de browser bouwers en grote partijen ook lastig om een standaard te ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond