Deel dit artikel
-

“Merendeel hypotheeksites scoort matig”

MoneYou, ABN Amro, Rabobank, en Bank of Scotland zijn in Nederland de hypotheekverstrekkers met de beste online aanwezigheid. Het overgrote deel van de hypotheekverstrekkers heeft echter nog forse stappen te zetten, constateert DCE consultants in een benchmark-onderzoek. Met name de interactie- en transactiemogelijkheden van de hypotheeksites schieten te kort.

De prestaties van de top-vier verschillen behoorlijk van die van de overige onderzochte sites, vertelt Johan van Neste, onderzoeksleider van de benchmark. “De basisvoorwaarden van de meeste sites zijn op orde, maar daar houdt het vaak op. Ook de informatievoorziening is vaak onvoldoende persoonsgebonden en doelgroepgericht.”

Het onderzoek laat een duidelijk onderscheid zien tussen hypotheekverstrekkers die zich primair richten op directe distributie via internet en partijen die hoofdzakelijk via intermediairs werken. Die laatsten verwijzen voor verder persoonlijk hypotheekadvies en het opmaken van een offerte vooral naar intermediairs. Van Neste: “Het is echter ook voor deze partijen van belang om de eigen site als belangrijk distributiekanaal te positioneren, naast dat van de intermediairs. Dan heb je het over een multichannel strategie.”

Voor de benchmark vergeleek DCE Consultants de sites van 28 Nederlandse hypotheekverstrekkers. Ter vergelijking werden ook enkele sites van gerenommeerde buitenlandse partijen beoordeeld. Internationale koploper is volgens de onderzoekers de Amerikaanse ABN Amro website mortgage.com.

Het internet wordt voor hypotheken op dit moment voornamelijk gebruikt om informatie in te winnen, productvormen te vergelijken en prijsberekeningen uit te voeren, zo blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).  Ongeveer vijf procent van de bezoekers maakte vorig jaar de stap naar het aanvragen van een offerte via internet; de meeste bezoekers gingen na een korte oriëntatie naar een bank of tussenpersoon. 

Wet- en regelgeving staan het doen van daadwerkelijke hypotheektransacties in Nederland via internet nog grotendeels in de weg. Toch verwacht Van Neste dat het internet als distributiekanaal voor hypotheken zal groeien: “Dan moet je op korte termijn vooral denken aan de stappen vóór de transactie, zoals het aanvragen van een offerte.” Omdat het grootste deel van de hypotheekverstrekkers geen tot weinig interactie- en transactiemogelijkheden biedt, missen ze de kans, schrijven de onderzoekers, om hun websitebezoekers te laten ‘transformeren’ naar kopers. Zo kan op 65 procent van de sites geen offerte worden aangevraagd.

De sites van MoneYou, ABN Amro, Bank of Scotland en Rabobank onderscheiden zich omdat ze beter gebruik maken van de mogelijkheden van internet als distributiekanaal. Daarbij noemen de onderzoekers expliciet het gebruiksgemak, de transparante informatievoorziening, ruime keuzemogelijkheden en een efficiënt offerteproces.

Deel dit bericht

12 Reacties

Rebun Tammermin

In het kader van klein maar fijn is deze website erg goed : http://www.decapolis.nl Alle handige berekeningen kun je uitvoeren en de informatie is duidelijk.

Astrid Kuyer

Natuurlijk interessant om verschillende sites naast elkaar te leggen. Maar wat ik ontzettend mis in dit onderzoek is wat de bezoeker wil vinden op sites van hypotheekaanbieders. Als je dat zou onderzoeken blijkt – zoals ook uit de CBS-gegevens duidelijk wordt – dat bijvoorbeeld nog maar een heel kleine groep de stap wil maken naar bijvoorbeeld het online aanvragen van een offerte. Ongeacht of die mogelijkheid wel of niet wordt geboden. En dit komt ook overeen met onderzoek dat DotWise naar bezoekers van hypotheeksites heeft gedaan. Voor deze groep is het snel kunnen zoeken van het dichtstbijzijnde kantoor bijvoorbeeld heel belangrijk.Zou je deze wetenschap meenemen, dan zou de waardering voor de verschillende sites weleens heel anders kunnen uitpakken.

Paul van Veenendaal

Waar kan ik dit rapport downloaden? Tevens mag op de site van DCE Consultants bij "News" & "Reports" vermeld worden wanneer iets is geplaatst …

Erwin

Ik denk dat veel hypotheek verstrekkers hun website vooral zien als een winkel zonder vastgoed en voorbij gaan aan het feit dat het internet zeer sterk is als marktplaats. Marktplaatsen als http://www.verzekeringen-online.nl hebben dat zeer goed door en creeeren voor de consument veel voordeel. Ebay doet het niet voor niets zo goed. Verstrekkers van hypotheken die hier de voordelen van gaan inzien kunnen een grote slag slaan.

hans

Een nuttige site is ook http://www.homefinance.nl.

Piet

Decapolis is de shizzle!

Claske Postuma-Smit

Meer informatie over het rapport kan inmiddels via de website van DCE Consultants aangevraagd worden.  www.dceconsultants.com – publiciteit – rapporten

tim wijnen

hypotheeq.nl is dan een grote uitzondering. Hypotheeq.nl brengt maandelijks 5.000 geinteresseerden in contact met financieel adviseurs en geldverstrekkers.

Michael

Goed artikel! Het geeft wat mij betreft een beter inzicht in de hypotheeksites dan het onderzoek van Dotwise. De consument wil echt wel meer informatie op zo'n site vinden, dan alleen algemene informatie!!

William

99% van de hypotheeksites bieden eigenlijk alleen maar een beetje basisinformatie en een registratieformulier aan. Ook vrijwel alle verzekeraars en banken bieden niet het antwoord op de vragen waar iedere starter in de hypotheekmarkt volgens mij in de orientatiefase een antwoord op wil hebben, te weten: wat is een hypotheek precies, waar moet ik op letten en wat zijn de keuzes die ik moet maken. Wat mij betreft zijn de sites van independer, de vereniging eigen huis en homefinance uitzonderingen op die regel. Hierbij biedt vooral laatstgenoemde site echt nuttige info rekening houdend met de wensen en situatie van de bezoeker. <a href=" http://www.homefinance.nl/hypotheek/hypotheek.asp&quot; target="_blank">Zie bijv. hier voor hypotheekadvies</a>. Onvoorstelbaar dat de grote partijen in de markt nog zulke amateuristische sites hebben. Er valt nog veel te winnen..

Richard

Hallo, Bij deze even mijn visie op dit verhaal.Ik had eigenlijk dezelfde mening over hypotheeksites tot ik bezoek kreeg van een adviseur van de Hypotheek en Krediet Groep (www.hypotheekenkredietgroep.nl)De adviseur heeft mij van kunnen overtuigen dat rekenmodules op de verschillende websites geen goed beeld geven.Het blijkt toch echt dat elke hypotheek aanvraag persoonlijk maatwerk is.De maximale hypotheek is niet alleen afhaneklijk van het inkomen maar ook van de waarde van het huis,beroep,leeftijd enz enz.Mijn ervaring is dat je beste kunt bellen en alle relevante gegevens doorgeeft. Ik kreeg aan de hand van mijn persoonlijke situatie een veel beter beeld van de mogelijkheden.

Eddy

Rekenmodules voegen weinig tot niets toe op een website.Elke klant is anders en het maximale hypotheekbedrag is echt niet alleen afhankelijk van uw inkomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond