Deel dit artikel
-

Milieuschade Nederlands e-commerce naar 10 miljoen euro

Het vervoer van pakketjes die online zijn besteld, levert Nederland jaarlijks tussen de vijf en tien miljoen euro aan milieuschadekosten op.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Thuiswinkel.org heeft gedaan met advieusbureau EY. De schadekosten per bezorging van één pakket liggen tussen de 3,3 en 4,5 cent, afhankelijk van hoe de bestelling over de drempel van de voordeur komt.

Het rapport (PDF): “Omgerekend naar het aantal bezorgde pakketten per jaar is dit 50 tot 100 miljoen kg CO2: dezelfde footprint als het elektriciteitsverbruik van 3.300 tot 6.500 huishoudens. Of 700 tot 1400 keer de aarde om met een personenauto.”

Margreeth Pape, adviseur Logistiek en Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, zegt: “Dit is een eerste stap om de milieu-impact van de e-commercesector inzichtelijk te maken. We bieden hiermee ook een rekenmethodiek waarmee iedere retailer voor zichzelf kan bepalen wat zijn impact is.” Er wordt nog overwogen of de brancheorganisatie een online tool zal ontwikkelen voor zijn achterban zodat de leden op laagdrempelige wijze zelf dit soort schadesommen kunnen gaan maken, die ze bijvoorbeeld in hun marketinguitingen kunnen gebruiken naar klanten en de markt.

Een andere optie is informatie over de milieuschade mee te nemen in de certificeren van leden. Directeur Wijnand Jongen: “Mochten we dat doen, dan benadrukken we de hun positieve inspanningen.”

Van compensatie van de veroorzaakte milieuschade is vooralsnog geen sprake. Jongen: “Dit onderzoek is bedoeld om de bewustwording te vergroten. Dat is een geleidelijk proces. In Europees verband zijn we in Nederland de eerste die een dergelijk rapport publiceert, wat ook benadrukt dat we voorlopen.”

Thuiswinkel.org heeft in de persoon van Pape een medewerker die voltijds bezig is met het thema Logistiek en Duurzaamheid. Eind juni wordt er van haar hand een rapport gepubliceerd met doelstellingen milieuvriendelijk effectiever gebruik van verzendmaterialen. “Onze leden hebben invloed op de inkoop daarvan.” Dat rapport zal worden aangeboden aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu.

Foto: frankieleon (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Jasper

Stel je voor dat wat je wilt verkrijgbaar is en niet overal. Dan is de ruimte tot hebben van en het kunnen zijn relatief best groot toch omdat het gerealiseerd moet worden.. De enige echte realisatie is dat het geen wat je wilt verkrijgbaar is en wel zelfs op verschillende plaatsen.. Waarom kan de klant niet het geen krijgen wat hij of zij bij jou besteld zonder dat daar een afstand in overbrugt moet worden.. Dat komt omdat men niet goed kan samenwerken en ook niet graag de kosten willen delen, naja. Ik als klant zou het fijn vinden als dat wel zou kunnen.. Wat schilt je dat. geld..tijd..en vervuiling dus uiteindelijk nog meer geld en tijd.. Walaaaa tadaaaa

Rick

Er wordt alleen niet behandeld hoeveel milieuschade het op zou leveren als al deze mensen hun pakketje gaan halen in winkelcentra’s in de regio. Daar zullen ze toch ook met vervoer heen moeten?

Aantal jaren geleden was dat namelijk nog het geval, nu is het alleen maar milieuvriendelijker geworden (meerdere pakketten tegelijk i.p.v. ieder individu zijn eigen rit) en wordt er opeens ophef over gemaakt.

Bijzonder artikel..

HBSN

Idd bijzonder artikel.
Hoe was het vijf jaar gelden? Is de huidig situatie niet aan het verbeteren?

Judith

van welke brandstof (van de vervoerder) wordt hier uitgegaan? wat als deze schone brandstof gebruikt?

Judith

verder wel goed onderwerp om te belichten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond