Deel dit artikel
-

Mobiel internet – een kwestie van apparaatbewust ontwerpen

Mobiel internet is de convergentie van twee ontwikkelingen van deze tijd: internet en mobiele telefonie. Vanaf 1994 is het aandeel van internetverkeer over de vaste telefoonverbindingen snel gestegen. Metingen van KPN lieten in het jaar 2000 een groei zien van 73 procent aan internetminuten. Ook mobiele telefonie maakt een stormachtige groei door. De telecomindustrie ziet vanwege deze twee ontwikkelingen mobiel internet als de volgende stap in technologische ontwikkeling. Mobiel internet betekent het internet op een draadloos apparaat, zoals een WAP-telefoon of een palmtop. Zo hoeven gebruikers niet meer achter hun PC's te zitten om te kunnen internetten.

Er zijn al diverse vormen van mobiel internet operationeel. In Japan kent men mobiel internet in de vorm van i-mode, in de VS als Webclipping met de Palm VII en Europa als WAP. Het probleem van deze vormen van mobiel internet is dat ze onderling niet uitwisselbaar zijn. Een WAP-telefoon kan geen i-mode site bezoeken. Met een i-mode-telefoon kan geen Webclipping bekeken worden. Een uitzondering is de Palm, die kan met de juiste software wel WAP-sites bekijken, maar normale internetpagina's op de Palm bekijken, blijft een moeizame (doch niet onmogelijke) zaak. In al deze verschillen ligt een grote uitdaging en tevens een gevaar voor mobiel internet. Zal mobiel internet een alledaags verschijnsel worden zoals het huidige internet? Of zal het gefragmenteerd worden door incompatibiliteit tussen browsers en websites?

Fragmentatie is niet bevorderlijk voor de groei van een service. Gebruikers willen graag duidelijkheid zien rondom een service voordat ze het massaal gaan gebruiken. Een passend voorbeeld van fragmentatie is de situatie rondom de chipknip en de chipper. Deze twee betaalsystemen zijn tot januari 2002 niet uitwisselbaar en dat is één van de redenen waarom het een flop is geworden. Gebruikers vinden niet het niet logisch en gebruikersvriendelijk, dat hun chipper niet in chipknip apparaten werkt en vice versa. Vergelijk dat eens met een WAP-gebruiker die een internetadres intikt op zijn mobiel en een ?HTTP error? op zijn scherm krijgt.

De uitdaging nu is om websites te bouwen die toegankelijk zijn voor meerdere (of nog beter alle) mobiele apparaten en browsers. Dit kan door middel van apparaatbewust te ontwerpen (device-aware design). Dit betekent niet apparaatonafhankelijk ontwerpen, want apparaatonafhankelijk betekent dat uw website op alle apparaten en browsers hetzelfde moet kunnen uitzien. Dit is echter niet wenselijk, want een website ziet er nu eenmaal anders uit op een WAP-telefoon dan op uw PC met een groot scherm. Apparaatbewust ontwerpen betekent dat uw website geoptimaliseerd wordt naar apparaat, bijvoorbeeld op een PC krijgt u van een website alle grafische elementen, volledige teksten en misschien zelfs multimedia elementen te zien; op een palmtop krijgt u een simpelere opmaak met samenvattingen en uittreksels te zien en op een WAP-telefoon (of i-mode) alleen de titels te zien. Technisch is apparaatbewust ontwerpen al mogelijk, door middel van browser detectie en door inhoud en presentatie van elkaar te scheiden.
Apparaatbewust ontwerpen zorgt er ook voor dat de aandacht van de ontwerpers tijdens het bouwen van een site daadwerkelijk naar de inhoud gaat. WAP-telefoons en palmtops hebben namelijk geen grote schermen, dus een website ontwerper moet zuinig met de schermruimte omgaan voor deze apparaten. Wat voor informatie moet er wel op en wat voor informatie juist niet? Moeten er transacties mogelijk zijn op zo'n website? Moet er interactie zijn met de gebruiker? Apparaatbewust ontwerpen vergt vooral een bepaalde houding van een bedrijf: ?Wat wil de klant en hoe kan ik hem van dienst zijn, waar en wanneer hij dat wil??.

U kunt zich nu afvragen:?Waarom kan ik niet gewoon verschillende sites maken voor elk apparaat apart?? Zo heeft een aantal bedrijven naast een website ook een aparte WAP-site. Er is een aantal redenen te bedenken tegen verschillende sites. Ten eerste, voor elk nieuw apparaat of browser moet u weer een site bij bouwen (als u uw markt niet wilt beperken, natuurlijk). Een extra site betekent niet alleen extra bouwkosten, maar ook extra onderhoudskosten. U wilt zoveel mogelijk elementen en teksten kunnen hergebruiken. Ten tweede, een gebruiker moet meerdere internetadressen onthouden voor uw site; bijv. www.uwbedrijf.nl, palmtop.uwbedrijf.nl, wap.uwbedrijf.nl, imode.uwbedrijf.nl enz. Het is voor een gebruiker makkelijker als hij/zij uw site kan bereiken onder één internetadres. Dat scheelt ook weer marketingkosten.

Vooralsnog moeten mobiele gebruikers zich behelpen met de enkele websites, die speciaal voor hun apparaat ontworpen zijn. Voor het massaal gebruik van mobiel internet is het noodzakelijk dat bedrijven hun websites apparaatbewust bouwen, want niet iedereen gebruikt een PC om te internetten. In Japan is i-mode vele malen populairder dan het internet zoals wij dat kennen. In de Verenigde Staten verschijnen steeds meer mobiele apparaten die kunnen websurfen, zoals telefoons met ingebouwde palmtop. In Nederland zijn al vele WAP-telefoons en palmtops verkocht. KPN heeft de intentie geuit i-mode in Nederland te lanceren. Wilt u al deze potentiële klanten en bestaande gebruikers ook via mobiel internet kunnen bedienen, begin dan met het apparaatbewust maken van uw website.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jasper van Orden

Ik ben het niet helemaal eens met het hierboven gepresenteerde artikel. In mijn overtuiging zijn internet en mobiel internet twee totaal verschillende zaken. Ik, als consument, ga achter mijn pc zitten om informatie in te winnen, ideeen uit te wisselen en rond te kijken. Mobiel internet zal – zeker in de eerste jaren – een totaal ander doel dienen dan het normale internet. Niet alleen de look-and-feel zijn anders, maar ook de manier waarop consumenten mobiel zullen internetten zal totaal anders zijn, laat staan de informatie en dienstenbehoefte. Ik geloof dan ook niet zo in het verhaal, dat je op je PC de hele tekst moet laten zien (inclusief aankleding), voor de PDA een verkorte en minder aangeklede versie moet laten zien en voor WAP alleen de kopjes moet tonen! Als ik in de trein mobiel aan het internetten ben (als ik ál echt ga internetten en niet alleen maar SMS-en, emailen of MMS-en (multi-media Messaging), dan ben ik in ieder geval op zoek naar andersoortige informatie dan de informatie die ik kan lezen op het internet zelf. Ik geloof veel meer in een samenwerking tussen mobiele content en de 'vaste' content. Op het gewone internet geef ik mijn informatiebehoefte op als ik inlog op site X via mijn mobiel. Tevens geef ik aan wanneer en waarvoor ik alerts wil krijgen. On-the-road zie ik dan de informatie die ik wil zien, op de manier waarop ik ze wil zien en wanneer ik het wil zien. Maar hopelijk niet een verkorte versie van de website, die ik via mijn PC en 19 inch beeldscherm kan gaan bekijken!

Eric Groennou

Nog een stapje verder; het produkt of dienst dat via Internet aangeboden wordt, zou wel eens helemaal niet geschikt kunnen blijken voor mobiel aanbod. Ik verbaas mij telkens weer over de uitgangspunten, die niet apparaat-, website- of zelfs techniek zouden moeten zijn. Als de klant het niet wil en dus niet koopt, houdt alles op. Dat gaat op voor WAP en ook voor chipknip enzovoort. Back to basic: wat is de gebruiker ofwel de klant aan het doen als hij thuis achter zijn PC zit en wat is hij aan het doen als hij onderweg (mobiel) is? Thuis zit hij vaak in zijn vrije tijd en staat zijn verstand op 0. Hij wil lekker even browsen, zoeken, chatten of iets (zien en dan) kopen. Het grote scherm van zijn PC stelt hem in staat om die auto in kleur te zien, informatie met foto''s te bekijken of muziek te beluisteren en programma's binnen halen. Onderweg is een ander verhaal. Hij heeft veel minder tijd en zal er dus niet op uit zijn om iets te kopen of op zijn gemak ergens rond te kijken. Een routeplanner om de weg te vinden, snel even een spelletje spelen of een gokje wagen, een snelle chat met een (on)bekende, het liefst met een beeld, zijn e-mail lezen, het weer- of informatie over zijn aandelen bekijken. Chat is overigens de belangrijkste insteek. De snelle opkomst van de 27MC, de babbelboxen via 06 en de huidige chatboxen, vormen de Europese grondslag voor een succesvolle introductie van de Japanse I-mode. Kortom, er bestaan desktop-, mobile en shared services. Voorwaarde voor een succesvolle markt, is dat het apparaat zich aan moet passen aan de behoeftes. Markten die opgebouwd zijn vanuit technische mogelijkheden, zijn slechts bij hoge uitzondering succesvol gebleken.

Robbin Habermehl

Ik ben het gedeeltelijk eens met de stelling. Aan de ene kant vind ik het wel vergelijkbaar met het succes van de Chipper/Chipknip maar aan de andere kant toch weer niet: Het is inderdaad niet erg slim om verschillende vormen van mobiel internet te ontwikkelen, zo is per soort de gebruikersgroep niet erg groot en niet goed op elkaar afgestemd, het zou verstandiger zijn geweest om(net als bij de ontwikkeling van Bluetooth) de kracht van meerdere vooraanstaande bedrijven te bundelen om een groot, snel en flexibel product te ontwikkelen.Aan de andere kant is het verschil met de ontwikkeling van de Chipper/Chipknip dat je zo'n nieuw pasje dat Chipper/Chipknip ondersteund FL15,- kost terwijl een heel nieuw WAP toestel toch al aardig wat meer betaald. Dat is dan toch voor veel mensen de reden dat ze niet zullen overstappen zolang dat niet nodig is.De toestellen die goed betaalbaar zijn wordt vooral bij jongeren populair gemaakt terwijl dit niet de doelgroep is die er het meest gebruik van zal maken, ik bedoel als zij veel wappen is hun Pre-Paid kaart in een week op? Ze kunnen zich veel beter richten op bedrijven. Voor hun is het erg makkelijk om overal alles te kunnen doen zonder zo'n hele grote laptop te voorschijn hoeven te toveren. Ook ligt het aan de siteontwikkelaars die interresseren zich er niet zo veel voor, als er goede professionele sites worden gemaakt met goede informatie en die regelmatig onderhouden worden zodat men er ook daadwerkelijk wat aan heeft zal de populariteit vooral bij zakelijk gebruik stijgen. Maar om nog even terug te komen op die verschillende soorten mobiel internet vind ik dat ze op deze manier hun eigen graf graven, de teksten e.d. zijn wel voor alle verschillende soorten internet 'hergebruikbaar' maar inderdaad voor al deze verschillende soorten zijn de mogelijkheden verschillend waardoor toch nog heel veel dingen moeten worden aangepast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond