Deel dit artikel
-

Muziekbranche: groei downloads compenseert daling cd-verkopen

De digitale omzet in de mondiale muziekbranche groeit sneller dan de afname door de verkoop van fysieke cd’s. Universal Music denkt dat de digitale verkopen de fysieke handel voor het eerst in 2013 overschrijden.

“De muziekbranche omarmt de mogelijkheden van de digitale wereld op een manier zoals geen ander heeft gedaan”, claimt de mondiale brancheorganisatie IFPI vol bravoure. “Online verkopen zijn goed voor 32 procent van de wereldwijde omzet. In de Verenigde Staten is dat zelfs meer dan vijftig procent.”

De IFPI publiceert een jaarrapport waar voor het eerst geen woord van kommer en kwel over internet in is te horen. Het online kanaal wordt geprezen vanwege de mogelijkheden en gerealiseerde groei.

De omzet uit digitale handel steeg in 2011 met acht procent tot 5,2 miljard dollar.

De verkoop van fysieke producten leverde drie procent minder omzet op: 16,2 miljard dollar.

Vorig jaar werden er 11 procent meer losse downloadliedjes verkocht en 24 procent meer albums. Het aantal abonnees bij streamingdiensten als Spotify, Rara.com, Simfy, Deezer, en Wimp nam toen van 8,2 miljoen in 2010 naar 13,4 miljoen in 2011. De IFPI verwacht dat dit aantal nog verder zal toenemen, nu steeds meer telecomaanbieders dit soort abonnementen standaard opnemen in hun abonnementen. KPN gaat Spotify opnemen in zijn nieuwe abonnementen.

Foto: Hussein Alazaat (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond