Deel dit artikel
-

MWC 2012: ‘SIM-lock hindert verkoop nieuwe elektronica’

Veel nieuwe consumentenelektronica hebben mobiele internetverbindingen als optie. Weinig consumenten kopen die optie, omdat het te duur is en geen rekening houdt met budgetten van huishoudens.

Dat zei Brian Dunn, de ceo van elektronicaketen Best Buy, zojuist tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

Dunn ergert zich groen en geel aan de houding van fabrikanten en mobiele aanbieders. De elektronicamakers vragen namleijk gemiddeld 130 dollar meer voor een apparaat met een 3G-verbinding. Vervolgens moet de koper ook nog eens een abonnement bij een operator nemen die hij krijgt opgedrongen, vanwege distrbutiedeals die operators en fabrikanten hebben.

“De propositie richting de consument is op dit punt niet goed ontwikkeld. Daar moeten we alle betrokken marktpartijen iets aan doen.”

Dunn pleit ervoor dat de hardware goedkoper wordt en, ten tweede, dat de consument kan kiezen bij welke operator hij een welk mobiel data-abonnement afneemt. “Je kunt als huishouden toch niet voor ieder apparaat dat je koopt een abonnement van vijftien dollar per maand nemen?”

De topman van Best Buy, dat in Europa samenwerkt met The Carphone Warehouse, ziet de rol van fysieke winkels veranderen van verkoopppunt naar servicepunt en showroom. “Mensen zijn sociale wezens. Ze blijven altijd contact willen en voelen wat ze gaan kopen.”

Best Buy heeft een jaaromzet van vijftig miljard dollar in twaalf landen, waarvan twee miljard via het web.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond