Deel dit artikel
-

Nalden: ‘Ik begin nu pas’

Vier jaar na oprichting heeft WeTransfer meer dan vijftien miljoen gebruikers en worden dagelijks meer dan 1,5 miljoen transfers verstuurd. Ondanks al het succes blijft medeoprichter Ronald Hans, beter bekend als Nalden (28), er nuchter onder. Eind juni werd hij verkozen tot een van de innovatiefste e-commerceprofessionals van Nederland.

Zijn eigenzinnige karakter heeft Nalden geen windeieren gelegd. Zo kreeg hij landelijke bekendheid toen het tv-programma De Wereld Draait Door zijn blog Nalden.net ontdekte en hem tot internetdeskundige kroonde. Omdat hij zich liever op de achtergrond begeeft, verdween hij al spoedig van het scherm.

Naldens eerste startup WeTransfer is inmiddels uitgegroeid tot een speler van wereldformaat. Het is zelfs groter dan andere tot de verbeelding sprekende startups, waaronder het Amerikaanse Path en Basecamp. Eind vorig jaar stopte hij met zijn eigen blog. Volgens eigen zeggen was hij toe aan een nieuwe fase in zijn leven. “Zie het als een volgende stap in het volwassen worden, ook zakelijk.”

Waarin verschilt de oude Nalden van de nieuwe?
“De enthousiaste jongeman is een jonge ondernemer geworden die zich veel meer bewust is van wat ie doet en waarom. Tot op heden is alles me eigenlijk overkomen. Terugkijkend is mijn leven nogal een roller coaster geweest. Ik heb daardoor mijn passies leren kennen en mooie vriendschappen opgedaan. Dat had ik voor geen goud willen missen. Maar willen we met WeTransfer internationaal groeien, dan moet ik me meer als ondernemer opstellen. Dat betekent niet dat ik ineens ga managen, want daar liggen mijn kwaliteiten helemaal niet. Als het opzetten van een bedrijf uit tien stappen bestaat, beperk ik me tot de eerste vier. Ik wil vooral mensen inspireren en verder helpen. En nog meer startups opzetten. Van niets iets maken, dat is mijn kracht. Het kind in mij zal zeker blijven, maar meer zakelijk worden ingezet. Eigenlijk begin ik nu pas.”

Hoe ga je feeling houden met nieuwe ontwikkelingen?
“Door allerlei nieuwe online concepten en apps al in de Bèta-fase te testen. Maar ook door gebruik te maken van Twitter en Instagram. Mensen delen heel veel. En als je dat ook doet, krijg je er een hoop waardevolle dingen voor terug. Ik ga, zij het wat minder frequent, wel artikelen schrijven op medium.com, een bundeling van exclusieve blogstories opgericht door een van de founders van Twitter. Het geeft me alsnog de mogelijkheid om mijn gedachtenspinsels met een groot publiek te delen, zonder dat ik zelf een blog hoef te runnen. Ik erger me overigens aan mensen die geen mening hebben. In die zin ben ik meer een rebel. Dat zie je ook terug in het afwijkende advertentieformaat van WeTransfer, dat mede onderdeel is van het succes. We moeten niet alleen over innovatie praten, maar het ook doen.”

Hoe gaan de zaken momenteel?
“Goed. Ongeveer zestig procent van onze inkomsten komt uit advertenties. Hiermee dekken we onze hostingkosten. De overige veertig procent komt uit de Plus-abonnementen die we verkopen, waarbij je tot vijftig gigabyte aan data kunt opslaan, net als bij Box en Dropbox. Sinds de lancering eind vorig jaar verkopen we zo’n tachtig abonnementen per dag. Verhoudingsgewijs de meeste in de Verenigde Staten, daar converteren gratis gebruikers het beste.”

Doe je alle sales in eigen huis?
“Nee. Onze internationale salesdirector stuurt vanuit Amsterdam diverse verkoopkantoren aan. We beperken ons daarbij tot Nederland, de United Kingdom, Duitsland, Frankrijk, Portugal en Italië. Hierdoor kunnen we lokale adverteerders meenemen. In andere landen zetten we alleen de grote landoverschrijdende advertenties weg, denk aan campagnes van G-Star, Vodafone of Nike. Het liefst lokaliseren we de advertenties overal ter wereld, maar dat is nog een brug te ver. De doorklikratio van een doorsnee campagne ligt bij ons overigens gemiddeld tussen de twee en vijf procent. Dat doet niemand ons na.”

Door de focus op een beperkt aantal landen laat je wereldwijd veel potentiële omzet liggen…
“Klopt, dat is niet anders. Het is inherent aan hoe wij WeTransfer willen uitrollen. We hadden veel rijker kunnen zijn als we gewoon een bannerformaat hadden gekozen, maar we doen geen concessies daarin. Ook het automatisch wegzetten van advertenties is een trend die we niet willen volgen. We proberen juist de liefde voor creatief werk terug te brengen. Dat is een grote uitdaging. De experience en de emotionele link die mensen voor ons product voelen helpen ons daarbij. Evenals de wallpapers afkomstig van creatieven. Die ruimte geven we gratis weg, waardoor de WeTransfer-ervaring in ieder land weer anders is. En we die groep supporten in hun werk. Zij zijn essentieel voor ons succes.”

Welke landen staan qua gebruik in de top drie?
“Dat zijn Frankrijk, Nederland en de UK, met respectievelijk zo’n vier, 3,5 en anderhalf miljoen gebruikers. Eerstgenoemde is de snelst groeiende markt. Geen idee waarom, het enige wat ik kan bedenken is dat Colette, een van de bekendste conceptstores ter wereld, daar zit en fan van ons is. Mede door hun imago gaan we daar hard. Op de Amerikaanse markt zijn we ook actief, maar zoeken we nog een soortgelijke partij. Alleen dan kunnen we WeTransfer daar een kickstart geven. Het openen van een kantoor in San Fransisco en New York staat dan ook op onze agenda. We worden er behandeld als een Amerikaanse startup, inclusief alle potentie. Dat is anders dan hier.”

Waarom hebben jullie nog geen mobiele app?
“Een app is een logische uitbreiding, maar vooralsnog geven we de voorkeur aan het continu optimaliseren van het huidige platform. De uitdaging is daarbij om de service zo clean en simpel mogelijk te houden. Wij voelen ons daar prettig bij, ondanks dat het onze groei op korte termijn vertraagt. De app komt wel dit jaar. De toegevoegde waarde ervan zal voornamelijk liggen in de connectie met je Plus-account en het feit dat we de dienst echt relevant willen maken voor het delen van meerdere bestanden vanuit iOS.”

Al bezig met het verkopen van WeTransfer?
“Nee. We hebben alles tot op heden met eigen geld gefinancierd, dat houden we voorlopig graag zo. We naderen wel een soort van momentum in het buitenland, waarbij steeds meer investeerders interesse in ons tonen. Eerst moeten we echter flink groeien in de VS en willen we WeTransfer verder uitbouwen, dan kijken we wel weer verder. Ik zie ons concept overigens ook wel een plekje veroveren binnen ondernemingen.”

Een van jouw mentoren is Werner Vogels, CTO van Amazon. Wat heb je van hem geleerd?
“Hij heeft me onder meer laten inzien hoe belangrijk communicatie en perceptie is. Ik praat met hem dan ook niet over techniek. Hij heeft me wel eens meegenomen op perstours van Amazon, waar we vanwege het gebruik van hun servers een casestudie waren. Ik heb daar presentaties gehouden. Daardoor groei ik als ondernemer. Net als Werner geloof ik dat je als startup eerst een persbericht moet schrijven. Je leert daardoor goed nadenken over je key features en wat je wilt communiceren.”

Wie zie je als grootste concurrent?
“Totdat je met e-mail grote bestanden kunt versturen, zie ik die niet. Wat betreft toegankelijkheid en beleving zijn wij ongeëvenaard. YouSendIt is in de VS wel een directe concurrent. Zij communiceren echter heel Amerikaans, vanuit angst. Bij ons gaat het om de eenvoud van het product en niet over de vraag hoe veilig we zijn om te gebruiken. We zouden overigens graag meer dan twee gigabyte aan data per transfer laten versturen, maar de meeste browsers laten dat nog niet toe. Ze breken het proces dan af.”

Wat betekent technologie voor jou?
“Technologie zorgt ervoor dat je meer uit je leven kunt halen en is voor mij geen vervanging voor andere dingen. Door techniek te voorzien van het juiste design en gebruikerservaring zijn mensen sneller geneigd om haar te omarmen. Mooie voorbeelden daarvan zijn onder meer de slimme thermometer van Nest, maar ook de mobiele betaaloptie Square en de slimme lamp van Philips. Een andere startup die ik heb opgericht, Present Plus, focust op dat soort ontwikkelingen. Die emotionele link tussen techniek en mensen is overigens ook een van de succespijlers van WeTransfer.”

Wat is volgens jou de mooiste startup die er is?
“Zonder enige twijfel Kickstarter. Een briljant initiatief. Ook hoe ze omgaan met het cureren van nieuwe initiatieven aan de voorkant. Ze houden vast aan hun principes, net als wij.”

WeTransfer
Aantal medewerkers: 14
Aantal gebruikers wereldwijd: 15 miljoen
Aantal transfers: >1,5 miljoen per dag
Grootste landen: Frankrijk, Nederland, UK
Aantal Nederlandse gebruikers: 3,5 miljoen
Omzetcijfers: onbekend
Winstgevend: sinds december 2012
Startupkosten: gedekt door verkoop whitelabel-rechten Russische markt
Telefoon: iPhone 5
Auto: Geen (“De Tesla en Lotus heb ik weggedaan. Momenteel oriënteer ik me nog.”)

(Dit interview is eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#123))

Foto: Alek Bruessing

Deel dit bericht

9 Reacties

Ronald

Wordt inderdaad tijd dat hij volwassen wordt. Z’n aanwezigheid in DWDD was tenenkrommend. Waarschijnlijk omdat, zoals hij zelf aangeeft, alles hem als het ware is overkomen, is hij vergeten een karakter te ontwikkelen.

Ton

Inderdaad wat een prutser.

Karel

Wat een negatief en jaloers gedoe weer in de comments. Deze jongen heeft 14 banen gecreëerd, en heeft miljoenen gebruikers voor zijn dienst. Ik heb er juist respect voor en vind het inspirerend!

Carolien

Tof en inspirerend!

Winfred

Inderdaad Karel, volledig met je eens.

SJ.

Wat Karel zegt.
Mooi interview.

Frank

Beste Roland en Ton,

Beetje misplaatst dit en typisch Nederlands. De beste man heeft gewoon een mooi bedrijf opgebouwd waar veel Nederlandse online start-ups een voorbeeld aan kunnen nemen. Het businessmodel is zelfs vandaag de dag nog vernieuwend, laat staan een aantal jaar geleden. Je lenzen vergelijkingsite waar je een backlinkje voor zet is inderdaad een stuk interessanter!

Aart Wallet

Heel knap gedaan! Leuk om te lezen wat voor ontwikkeling Nalden ziet en hoe hij vooruit kijkt. Wat mij betreft een terechte innovatieve e-commerce professional!

Jeroen

Nou.. Wss 40 procent vd aandelen voor 22 miljoen verkocht. Redelijke deal, maar kan altijd beter. Ben vooral benieuwd naar zijn nieuwe startup. Snel verkopen deze onzin en dan naar het echte werk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond