Deel dit artikel
-

Negeren privacy remt groei Internetbedrijven

Meer Europese Internetgebruikers zouden online kopen als hun privacy beter zou worden gewaarborgd, aldus een rapport van Jupiter . Verwonderlijk is hun terughoudenheid niet, want slechts 10% van de Internetbedrijven in Europa zet zijn privacybeleid op de site uiteen.

Hoewel talloos vaak is bericht dat vertrouwen van de consument de sleutel is tot succesvol zakendoen op Internet, leggen bedrijven deze essentiële informatie naast zich neer. Een meerderheid van 68% onderzoekt de gegevens die ze over hun klanten heeft verzameld. Slechts 41% van de 125 meest toonaangevende bedrijven voert een beleid inzake privacy en een nog kleiner deel (10%) maakt daarvan melding op de homepage.

Jupiter wijt de gebrekkige informatie van bedrijven aan de verwarring aangaande het Europese beleid dat een afwachtende houding in de hand werkt. Beleidsmakers ruzieën al lang met de Amerikanen over het al dan niet nemen van maatregelen. Terwijl Europa wetgeving bepleit, laat Amerika privacy vooralsnog over aan de markt. Inmiddels kan men aan de andere kant van de Atlantische Oceaan met betere cijfers pronken. Volgens eerdere berichten heeft een ruime meerderheid van de Amerikaanse Internetbedrijven een privacybeleid.

Europese bedrijven verkeren wat dat betreft in een vacuüm. Een gezamenlijk beleid voeren ze niet – in afwachting van politieke maatregelen. Intussen blijven de gevolgen niet uit, aldus Jupiter. Uit hun onderzoek blijkt dat 60% van de Europese Internetgebruikers online zou winkelen als hun privacy beter werd beschermd. Door hier geen rekening mee te houden belemmeren Internetbedrijven hun eigen ontwikkeling.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond