Deel dit artikel
-

Nieuwe online supermarkt Picnic opent aanval op Albert Heijn en Jumbo (update)

Een nieuwe online supermarkt Picnic gaat de aanval openen op Albert Heijn en Jumbo door boodschappen vanaf september gratis te bezorgen en gegarandeerd tegen de laagste prijzen te verkopen.

‘We zijn nu druk aan het werk om alles klaar te maken voor de opening. Als je onze winkel nu al wil proberen, download dan de app en meld je aan als testklant. We zijn dol op testers die ons willen helpen om onze winkel helemaal tiptop in orde te maken!’ staat er te lezen op de site.

De nieuwe internet only supermarkt zal opereren vanuit Nijkerk, waar een groot distributiecentrum is ingericht. Van daaruit worden lokale ‘hubs’ bevoorraad. De eerste hub komt in Amersfoort; daar is onder de codenaam ‘Sprinter’ een proef gestart, schrijft de regionale krant PZC, die het nieuws als eerst meldde.

In Amersfoort rijden inmiddels incognito een aantal speciaal voor Picnic ontwikkelde elektrische busjes rond, die boodschappen bij proefpersonen thuisbezorgen. Op deze manier wil men het logistieke proces testen. Deelnemers hebben een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Inmiddels spreekt Picnic zelf van een moderne miniatuurversie van de vertrouwde SRV-wagen, ‘waarvan er vroeger duizenden op gezette tijden door Nederlandse woonwijken reden.’

Picnic levert naar eigen zeggen alle boodschappen, van dagverse producten als brood, groente en vlees, tot A-merken en een voordelig huismerk. De klant bestelt zijn boodschappen met behulp van een app. Betaling vindt ook in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is.

Aan Picnic wordt al drie jaar door dertig mensen gewerkt, onder wie Michiel Muller, die eerder de Tango tankstations en pechhulpdienstverlener Route Mobiel oprichtte.

Muller heeft meerdere innovatieve concepten gelanceerd. In 2008 begon hij de internet-huizenveiling Bieden en Wonen. Hierbij wordt kopers en verkopers op de huizenmarkt de mogelijkheid geboden om via internet op transparante wijze huizen te veilen in een volledig vrije, ongedwongen markt.

In januari 2011 investeerde Muller samen met zakenpartner Marc Schröder in investeringsfonds Atomico uit Londen, mede opgericht door Skype-founder Niklas Zennström, en in Fashiolista.com. Muller heeft ook een belang in recruitmentbedrijf Vonq en adviseert de FD Mediagroep.

Ook betrokken bij het initiatief zijn Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. En Bas Verheijen, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Supermarktbedrijf Boni fungeert als inkooppartner.

De handelsnaam voor Picnic werd inclusief het logo al in 2013 gedeponeerd.

Momenteel wordt nog slechts 1,5 procent van de levensmiddelenaankopen in Nederland online gedaan, redelijk bescheiden op een jaarlijkse supermarktomzet van 35 miljard euro.

Deel dit bericht

20 Reacties

jan Burger

daar ik slecht ter been ben is dit een prima oplossing ,en tijden van bezorgen zijn die afspreek baar ? en betalen per pin ? ik kijk uit naar jullie info

Geert-jan

Müller heeft een belang in VONQ, maar dat is geen meubelzaak 🙂

Jan Libbenga (Emerce)

Het gaat om het recruitmentbedrijf, inmiddels gecorrigeerd.

Durk

Ben benieuwd of ze verder komen dan Smaak.nl 😉

gijs hermans

ga je zeeuwsvlaanderen niet vergeten?

hendrik jan

Mooi initiatief

Marck van Dijk

Ik ben benieuwd en het klinkt (veel)belovend. Als inwoner van Amersfoort ga ik het zeker eens proberen.

jac schraauwen

als het zover komt dat er in de buurt van breda een vestiging komt zou ik wel chauffeur willen worden op zo’n auto als besteller lijkt mij een harstikke leuke bijbaan als 65 plusser.

Hans

Gratis bezorgen?? Lijkt mij onmogelijk!!!

Willem Vink

Ik ben benieuwd hoe jullie de koel- en vriesprodukten vervoeren. Ik hoop toch niet zoals AH, want dat is een beetje knoeiwerk met isoboxjes. Zijn het koelauto’s? Maar dan de vriesspulletjes nog.
Het is zeker een goed initiatief en ik denk dat het snel een hele grote speler kan worden. Jumbo en AH gaan hier heel zeker erg veel last van krijgen.

Willem Maatman

Albert Heijn zal zeker met iets komen wat dan toch weer beter blijkt te zijn.

Adri Hulshoff

Tango bleek toch niet echt een prijsvechter, maar vooral een pompstation zonder service en RouteMobiel kon niet tippen aan de wegenwacht. Volgende teleurstellende project van Michiel Muller?

Valli

Het gaat nooit aanslaan bij de consument, is een verpakking kapot of een versproduct bijna overdatum of ziet het er niet mooi uit dan laan consumenten het liggen. Zolang een 3e partij of persoon beslist wat je krijgt. Vermoed ik de klant gewoon fysiek naar de winkel blijft gaan, in de plaats waar ik woon zijn 4 nieuwe AH’s gekomen inplaats van c1000. In al deze wijken is de werkloosheid hoog en werd er door vele inwoners gezegd dat AH binnen 2 jaar daar al weer weg is. Je ziet nu dat het drukker is dan doen de c1000 er zat, alleen maar omdat ze even iets snel nodig hebben. Stel iedereen gaat online boodschappen bestellen dan krijg je minimaal 20% meer verkeer in de stad, als consumenten hierdoor in de file komen zullen zij 2 keer nadeken. Mooi voorbeeld is in Houten (Utrecht), daar wou de gemeente Tango toestaan. Enkel hebben de bewoners bezwaar aangetekend en gewonnen, er kwam geen budgetschieter tankstation. Nu kunnen de inwoners alleen maar duur tanken (1.74 minimaal) omliggende gemeentes 1.62, stel een groep inwoners tekent bezwaar tegen de bezorg diensten en krijgen gelijk bij de gemeente? Dan mogen ze nog maar 1 uurtje de stad in of helemaal niet? Vanaf 2018 is Utrecht centrum beperkt toegankelijk voor Auto’s enz. Hoe gaan ze hiermee om?

Van der Hoef

Veel wijsheid en doorzettingsvermogen toegewenst!

kees

Het kan echt geen kwaad om iets op poten te zetten en de aanval op a-h en jumbo te doen.
Als we niet uitkijken maken a-h en jumbo de prijzen uit en die rijzen soms al de pan uit !

Cor MrEsceha

@ Jan Burger; in antwoord op uw vraag meld ik dat ik elders op Internet las dat de klant kan kiezen wanneer er wordt bezorgd met een speling van een half uur.

Rene De Visser

Beste Vallie,

Met alle respect, heb jij het artikel wel goed gelezen? Het betreft juist tevens een duurzaam initiatief.
Door het online bestellen wordt de traffic richting de stad verminderd en zij bezorgen ook nog eens met electrische auto’s.
Verder berusten een groot aantal punten zoals jij schetst louter op aannames.
Innovatie is goed, moet worden gestimuleerd en ja, ondernemersrisico is aanwezig. Lijkt mij niet ongezond!

Henk

Goed initiatief. Ambitieus ook. Gratis bezorgen in electrische wagens is een uitdaging, zeker als je ook gekoelde, koele en diepvries product levert.

Nog niet helemaal duidelijk wat nu eigenlijk het businessmodel is….

M.v.d.Berg

Ik heb uitgebreide en louter goede ervaringen met de thuisbrengservice van BONI.
Producten van goede kwaliteit, ook de versproducten. Diepvries komt bevroren aan. Betalen via IDeal en bezorging af te spreken in blokken van 2 uur.

ellie

kom svp ook in Amsterdam, ik ben wel tevreden met albert heijn, maar je moet minimaal 70 euro bestellen en dat is veel als je maar alleen bent. En de bezorgkosten gaan ook steeds omhoog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond