Deel dit artikel
-

NPO wil niet extra investeren in tweede scherm

De Publieke Omroep gaat voorlopig niet extra investeren in het tweede scherm. Dat vertelde Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), gisteren op het Mediapark Jaarcongres. “Kijkers doen van alles met tablets, maar het heeft vaak geen relatie met tv-kijken.”

Uit recent onderzoek van SKO blijkt dat het gebruik van het tweede scherm nog zeer bescheiden is. Vaak ligt de smartphone of tablet wel binnen handbereik, maar een directe relatie met het tv-kijken is er volgens Hagoort niet. “Facebooken met vrienden en iets op Marktplaats zetten.” Zolang dat het geval is, gaat de NPO daarvoor geen extra budget vrijmaken. “We doen al wel iets met het tweede scherm, maar het zal bescheiden blijven.”

Vreemd genoeg denkt de Ster daar anders over. Directeur Arian Buurman denkt dat het tweede scherm voor adverteerders meerwaarde kan hebben. Audiovisueel materiaal heeft een enorme impact. Dat maakt de boodschap indringender, zegt ze in een speciale uitgave van omroepblad Spreekbuis. Dit jaar wordt Ster al actief op het tweede scherm, verzekert Buurman, zonder details te geven. Bewegend beeld zal het niet worden, dat zou overkill zijn. Voorwaarde is ook het hoofdscherm en het tweede scherm goed gesynchroniseerd worden.

Ook RTL gaat stug door met tweede scherm-experimenten. De Thuiscoach App voor The Voice, waarbij kijkers met elkaar en de kandidaten konden communiceren, is 600.000 maal gedownload. Ook RTL gelooft dat er nieuwe mogelijkheden zijn voor adverteerders op het tweede scherm en daarvoor zal ook actiever geproduceerd worden. RTL wil volgens Arno Otto, hoofd digitale media, meer gaan doen met storytelling. De kijker moet echt in een verhaal zitten, in plaats van ernaar te kijken. Zo wordt een extra figuur voor Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) geïntroduceerd, dat via verschillende media gevolgd kan worden. GTST is trouwens het programma waarover in Nederland het meest worden getwitterd.

De NPO mag dan niet speciaal gaan uitpakken met het tweede scherm, de mogelijkheden om Uitzending Gemist te bekijken worden wel uitgebreid. Zo overweegt Hagoort om tegen betaling programma’s aan te bieden. “Ik zou me kunnen voorstellen dat men graag naar Sesamstraat kijkt. Op dit moment kunnen we alleen over de rechten voor lineaire televisie beschikken, uit het omroepgeld kunnen geen extra rechten worden betaald. Zo kunnen wij ook niet iedere dramaproductie via Uitzending Gemist ter beschikking stellen, maar als mensen willen betalen willen we dat best faciliteren.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Frank

Volgens mij een hele verstandige move van de NOS. Ze kunnen beter zorgen dat ze weer goed onder de aandacht komen bij jongeren! Ik denk een goede start gemaakt met de NOS app maar ze zouden ook kunnen samen werken met apps als WappZapp.tv of Yel en Remotely.

Mark

Data van GTST tweets komt van ons (Remotely.tv). Op het MPJC presenteerden we de sociale kijkcijfers van 2012 tot nu toe. Meest spraakmakende zender was RTL4. Zie ook linkje dat ik bij deze reactie plaats, waar je vanaf nu elke week de twittercijfers per zender kan vinden.

Mark van de Crommert van Remotely.tv

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond