Deel dit artikel
-

Coca-Cola: beter rendement uit Facebook dan televisie

Een campagne van Coca-Cola in Frankrijk leverde op Facebook een hoger rendement van reclamegeld op dan de bestedingen bij televisie.

Voor een specifieke campagne aan het begin van 2013 worden nu cijfers bekend die laten zien dat internetreclame een hoger rendement realiseert dan tv-reclame. Daarbij moet wel worden aangetekend dat dat ook komt door het versterkende effect van televisiereclame op online commercials.

Aan iedere euro die Coca-Cola investeerde in die campagne is 2,74 euro omzet te relateren.

Waar de uitingen op Facebook maar twee procent van het mediabudget gebruikten, waren ze wel goed voor 27 procent van de extra gerealiseerde omzet. Een derde van de resultaten op de profielensite zijn toe te wijzen aan de combinatie van televisie en Facebook, weet AdAge.

Deze resultaten lijken geen uitzonderingen te zijn. Onderzoeksbureau GfK presenteerde op The Facebook Conference, georganiseerd door Emerce, cijfers die een vergelijkbare trend laten zien. Tv-reclame ondersteunt de effectiviteit van internetreclame op zo’n manier dat een gecombineerde inzet bijna onvermijdelijk is.

GfK’s Marcel Buskermolen zei toen: “De ROI van Facebook Premium Ads is 1,14, bij televisie ligt dat op 0,28. Facebook is per GRP goedkoper dan televisie.” Iedere euro die naar tv-reclame gaat, levert een omzet van 28 cent op. “Voor een lagere totaalbedrag kan een breder bereik worden gerealiseerd met een hoger omzeteffect.” Hij schetste de situatie van een klant die via Facebook zijn campagnebereik voor een kleinere meerprijs met 28 procent wist te vergroten.

Sinds enige maanden meten zowel Facebook als Twitter in Nederland welke impact de gecombineerde inzet van hun medium met televisie heeft. Het ligt voor de hand dat adverteerders in de komende kwartalen meer gaan experimenteren met de combinatie.

Deel dit bericht

3 Reacties

Stef Driessen

Interessant artikel!
Heeft dit vooral te maken met het verschil tussen de ‘time spent’ van de twee media? Of weer/seizoenseffecten? Zo ja dan is de GRP als maatstaf aan aanscherping toe. Zo nee, wat is dan de cause? Is dit de invloed van personalisatie?

Erwin Boogert

Stef, het gaat inderdaad om de time spent en de mate waarin de media elkaar onderling kunnen versterken.

Sven van Ophem

Zeer interessant artikel! Maar is ook bekend hoe groot de invloed van televisiereclame was op het succes van de online commercials?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond