Deel dit artikel
-

Omzet bol.com groeit naar 376 miljoen euro

Bol.com zag zijn omzet in 2011 met 18 procent groeien tot 376 miljoen euro. Een op de twee Nederlanders die online winkelt, kocht er vorig jaar iets. Directeur Daniël Ropers verwacht, dat de lokale e-commercemarkt groeit tot tientallen miljarden euro’s. “We zijn nog maar net begonnen.”

Vanochtend publiceerde het bedrijf financiële resultaten over 2011. Waar de groei van Nederlands e-commerce over de volle breedte vertraagt, zie bol.com een versnelling. De groei over het afgelopen jaar is, met 58 miljoen groei, anderhalf keer zo groot als in 2010.

De winkel investeerde afgelopen jaar aanzienlijk in mensen en de verbetering van de site. Het personeelsbestand groeide met honderd man tot vierhonderd medewerkers. Het technisch team voerde zo’n 350 kleine en grotere verbeteringen door bij de maandelijkse releases.

Directeur Daniël Ropers: “We maken ons los van de markt. Onze groei versnelt. Daar draagt een veelvoud van factoren aan bij. Belangrijk is de introductie van meer categorieën en onze nieuwe positionering. Bol.com is geen warenhuis, maar een verzameling gespecialiseerde winkels.”

Een jaar geleden legde de winkel het fundament voor een wezenlijke innovatie. Bol.com stelde in februari 2011 zijn platform open voor de concurrentie. Derde partijen kunnen het bereik van bol.com gebruiken om hun eigen producten voor het voetlicht te brengen. Zaken als Megapool en Centralpoint.nl gebruiken deze marketingoptie. “We merken, dat in sommige categorieën nu al een kwart van onze klanten kiest voor een product van een partnerwinkel.”

Gisteren zetten Ropers en zijn team een volgende innovatieve stap. Met het publiceren van een open API geeft het bedrijf externe ontwikkelaars van apps en sites direct toegang tot de technische kern van het winkelsyteem. Die ontwikkelaars kunnen in feite functies van bol.com in hun eigen uitgaven verwerken. Bol.com kan een commissie vangen per gerealiseerde verkoop.

Ropers: “Vorig jaar hebben we veel geïnvesteerd om onze diensten sneller te kunnen ontwikkelen. Daarvan ga je dit jaar de eerste resultaten zien. Denk aan zaken als winkelbeleving, service, kwaliteit, toegankelijkheid (API, mobiel, social) en de verbetering van de marketingcommunicatie in de directe kanaal (winkel en e-mail).”

De ondernemer, die ruim een decennium geleden het bedrijfsplan voor het huidige bol.com schreef, vindt de digitale consumentenmarkt verre van uitgekristalliseerd. “Eind vorige eeuw zei men, dat internet hét dominante retailkanaal zou worden. Dat is nog niet bewaarheid.”

“We hebben ons altijd voorzichtig opgesteld met verwachtingen, maar zien nu dat we aan het begin staan van nieuwe ontwikkelingen. De technologie gaat snel vooruit, de consument stapt makkelijker naar het online kanaal, omdat hij offline niet goed wordt bediend. De online aanbieders zijn nog maar net begonnen met echt klantgericht verkopen, gaan van productpush naar persoonlijk relevante informatievoorziening.”

“Van vrijwel alle productcategorieën kan het aandeel online verkopen groeien tot tientallen procenten. Dat zal nog wel een paar jaar duren, maar het staat vast dat internet standaard onderdeel wordt van het beslis- en aankoopproces. Consumenten in Nederland en België zullen tegen die tijd tientallen miljarden euro extra besteden via internet.”

Ropers verwacht dat dat vooruitzicht automatisch met zich meebrengt, dat er nog veel nieuwe toetreders zullen komen, zowel vanuit traditionele retailers, startups maar ook buitenlandse partijen, zoals Amazon.

Deel dit bericht

1 Reactie

Lianne van den bos

Beste,

Kunt u mij vertellen of de door u genoemde omzet van Bol.com inclusief of exclusief BTW is?

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
Lianne van den Bos

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond