Deel dit artikel
-

Omzet Nederlandse webwinkels nadert 3 miljard euro

Nederlandse webwinkels zetten in 2006 voor 2,8 miljard euro om, waarbij bijna de helft van de aankopen gerelateerd was aan reizen en vakanties. Inmiddels hebben 4.000 ondernemers een aansluiting op internetbetaalsysteem iDeal. Via iDeal werden vorig jaar 4,5 miljoen transacties afgehandeld.

Nederlanders gaven in 2006 voor 1,2 miljard euro uit bij webwinkels om een reis of vakantie te boeken. Dat is 43 procent van alle consumentenuitgaven bij Nederlandse webwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek dat Blauw Research uit Rotterdam uitvoerde voor de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie. In het eerste halfjaar gaven consumenten 1,31 miljard euro uit bij webwinkels, in de laatste zes maanden van het jaar 1,49 miljard euro.

1 miljoen nieuwe kopers

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder de 500 leden van Thuiswinkel.org. De brancheorganisatie claimt dat haar leden verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de totale online consumentenmarkt in Nederland. Uit een onderzoek van de Europese Commissie bleek onlangs dat de meeste Europeanen hun internetaankopen niet in het buitenland doen, maar op de thuismarkt. Gemiddeld koopt slechts 6 procent van de consumenten wel eens over de grens. De Europese Commissie wil daar verandering in brengen.

Het gemiddeld bestede bedrag per online koper steeg in 2006 van 433 naar 441 euro voor een heel jaar, aldus Blauw-baas Frank Sibbel. Hij constateert bovendien dat 1 miljoen Nederlandse internetters in 2006 voor het eerst een product of diensten aanschaften via het web. Gemiddeld kochten online kopers 2,4 producten of diensten in 2006. Dat duidt erop dat eventueel wantrouwen in online winkelen of betalen afneemt.

In totaal deden 6,4 miljoen Nederlanders ooit een internetbestelling. Populair zijn zaken als reizen, elektronica, verzekeringen en kleding.

Aanhoudende groei iDeal

Dat Nederlanders webwinkelen steeds veiliger vinden, komt mede door de introductie van betaalsysteem iDeal eind 2005. iDeal is een veilige internetkassa van onder meer Rabobank, ABN Amro en ING/Postbank op basis van het reguliere internetbankiersysteem.

Volgens de woordvoerder van Currence, de beheerder van iDeal, vonden er vorig jaar 4,5 miljoen iDeal-transacties plaats. Vierduizenden ondernemers hebben een iDeal-betaalpunt op hun website.

"Het aantal transacties begon in de laatste twee maanden van 2006 te stijgen en zakte, anders dan verwacht, niet in bij het begin van het nieuwe jaar. Het aantal transacties groeit maandelijks nog met tussen de 11 en 13 procent. Gemiddeld wordt er voor 80 euro afgerekend per transactie."

Currence verwacht in 2007 een verdrievoudiging van het aantal iDeal-transacties, tot rond de 14 miljoen.

Het streven is dat 50 procent van alle webaankopen in 2012 via iDeal loopt en, bijvoorbeeld, niet meer via eenmalige machtigingen. "Die zijn levensgevaarlijk", aldus de zegsman. "omdat internetmachtigingen officieel niet bestaan bij gebrek aan een geldige handtekening."


Kijk en vergelijk

Onlangs meldde het Journaal dat er in 2006 2.000 nieuwe webwinkels waren verschenen. De helft daarvan gaat binnen twee jaar ook weer failliet. Het inrichten van een digitale winkelpui blijkt geen probleem, maar het acquireren van verkeer des te meer.

Uit de publicatie van het vorige halfjaarrapport van Thuiswinkel.org bleek dat eenvijfde van het winkelend publiek graag product- en prijsvergelijkingen wil zien op het moment dat ze een aankoop wil doen. Dat maakt de winkelervaring transparanter en betrouwbaarder. Blauw-directeur Frank Sibbel gisteren: “Het gebruik van internet als oriëntatie- en aankoopkanaal wordt steeds meer gemeengoed in de Nederlandse huishoudens. Ruim 9 van de 10 internetters gebruikt het internet om zich te oriënteren op een aankoop, zowel online als in de winkel."

Hiervoor gebruiken consumenten niet enkel de webwinkels zelf, maar ook gespecialiseerde vergelijkings- en recensiesites als Zoover.nl, Productervaring.nl, Tweakers' gidsen, Kieskeurig.nl.

Internetters lieten op Zoover.nl 304.000 beoordelingen achter over 80.000 vakantie- en accomodatiebestemmingen. Of dat recensies van medekopers invloed op het aanschafproces hebben, staat volgens Bruno van de Laar buiten kijkf.

De marketing manager van Zoover.nl licht toe: "Reizigers boeken steeds vaker online, maar willen zich wel eerst informeren zoals ze bij een reisbureau zouden doen. Daarvoor komen ze naar onze site. Die verwerkt maandelijks 1 miljoen bezoekers. Nadat ze de ervaringen van anderen gelezen hebben, klikken ze van ons vandaan door naar de site van de reisaanbieder. En bovendien hebben een aantal grote aanbieders onze recensies op hun sites staan."

Michael Tanret van Productervaring.nl: "De site beschikt over ruim 10.000 ervaringen van gebruikers sinds half november 2006."

Minouk Fieggen van Ilse Media-dochter Kieskeurig.nl: "Onze site trekt dagelijks 140.000 unieke bezoekers en er staan een half miljoen productrecensies op de site."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond