Deel dit artikel
-

Online claimbedrijf baseert verdienmodel op wederkerigheid

Green Claim, een online platform waar de consument bij vertraging van een vlucht kan kijken of hij recht heeft op een vergoeding, en het proces dit geld op te vragen kan uitbesteden aan dit bedrijf, werkt op basis van wederkerigheid. Dat betekent dat de consument zelf bepaalt wat en of hij betaalt voor de dienst. (meer…)

Deel dit bericht

4 Reacties

Erwin Vroom

Ik heb een claim ingediend via EUClaim. Die loopt nu al een jaar. Uiteindelijk gaat het ernaar uitzien dat we inderdaad geld gaan krijgen van de airline. EuClaim heeft veel werk moeten verzetten om dat voor elkaar te krijgen. Brieven, brieven en nog eens brieven.
Fijn dat er mensen zijn die denken dat ‘consumenten’ vrijgevig zijn.

Bij Radiohead, luister je elke keer naar je favoriete band en speelt er misschien een ‘schuldgevoel’ als er niets is betaald. In het restaurant wordt je aangestaard door de ober, die dezelfde druk uitoefent. Bij een onlinedienst waarbij je geen mensen face-to-face ziet, is die druk er natuurlijk niet. Omdat uitbetaling bij luchtvaartclaims enorm lang duurt, is er een zeer ruime bedenkperiode. Hartstikke fijn dat deze jongens dit doen, maar ik vermoed dat er uiteindelijk toch geld verdiend moet worden. Tenzij het liefdewerk is! Maar ik denk dat je bij de 35e niet betalende claimer die geld overgemaakt krijgt en die dan een tientje stort (positief scenario) toch denkt ‘waar betalen we volgend jaar de huur van als de gratis huurperiode is afgelopen’.

Tom

Beste Erwin,

Ben natuurlijk direct naar je website gegaan. Gaaf concept.
En dank voor je reactie, misschien kunnen we connecten wissel graag van gedachten over onze propositie en misschien heb je nog goede tips.
http://www.linkedin.com/home?trk=hb_tab_home_top
Groet Tom

Mischa Coster

innovatief concept! Ben benieuwd wat het oplevert. Overigens is dit niet wederkerigheid zoals Robert Cialdini (niet RobertO) het bedoeld heeft. Dan zou Green Claim namelijk de dienst moeten leveren en na een paar weken om een andere dienst of gunst van de klant moeten vragen die niet causaal gerelateerd is aan een handelsovereenkomst zoals hier meestal het geval is. Het concept zoals het nu opgezet is werkt op basis van waardebepaling achteraf, een relatief nieuw en niet onomstreden verdienmodel dat voor bepaalde sectoren en typen dienstverlening per saldo wel en voor andere niet (b)lijkt te werken.

Een interessante combi – als Green Choice aangeeft graag met persuasion te werken – zou zijn om Social Proof na een tijdje in te zetten, voor het % mensen dat daadwerkelijk achteraf betaalt of zelfs voor het gemiddelde bedrag dat wordt betaald (indien dit handig is natuurlijk). Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen voor een werkzaam ‘psychologisch receptje’ 🙂

iwan van Geelen

Uit eigen ervaring, en die is groot op het gebied van claims bij airlines (oprichter eerste website die TAX-en claimt bij niet gebruikte tickets) was er eerst een no-cure-no-pay model; na het ontvangen van de refund -die hoort volgens de IATA regels standaard altijd naar de pax te gaan) vertuurde wij online met online betaalmogelijkheid ‘de factuur’ fixed fee; 25,- slechts 10% betaalde deze toen ook. Kort gezegd moesten wij gaan claimen om onze claim te incasseren voor het werk wat wij hebben gedaan om de claim goed te claimen, snap je hem nog) nu betalen de pax een ‘borg’ van 25,- euro, geen borg geen claim. In ieder geval, succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond