Deel dit artikel
-

Onzekere tijden voor cd-winkels

Het zijn spannende tijden voor muziekverkopers. Terwijl de afzet van albums en singles in fysieke winkels is gedaald, opent Wehkamp deze week vol goede moed een online "entertainmentshop." Free Record Shop slaagt er ondertussen niet in om een het concept "on-demand cd-branden" van de grond te krijgen. Welk verkoopkanaal zal straks als winnaar uit de bus komen?

De feiten liegen er niet om. Branchevereniging NVPI becijferde dat de eerste zes maanden van dit jaar Nederlanders zes procent minder cd's kochten en zelfs twintig procent minder singles. Recentere cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar de resultaten van Free Record Shop voorspellen niet veel goeds voor de rest van het jaar. Het bedrijf opende 18 nieuwe winkels en toch daalde de verkoop van audioproducten. Kopen Nederlanders minder muziek dan voorheen? NVPI-woordvoerder Jonne Boesjes zegt van niet. "De vraag naar muziek is niet gedaald. De bereidheid om ervoor te betalen is afgenomen."

Wie koopt er nog een cd van 49 gulden, terwijl deze eenvoudig van familie of bekenden is te kopiëren? Een illegale praktijk natuurlijk, maar dat kan de gemiddelde consument niet veel schelen. Ondertussen hebben vijf grote platenmaatschappijen (waaronder Warner Music, EMI en BMG) hun eigen retailkanaal opgezet. Via muzieksites MusicNet en PressPlay communiceren zij direct met hun eindafnemers. Het gaat vooralsnog om losse muziekbestanden, die tegen een vergoeding gedownload kunnen worden. In Nederland zijn partijen als Emusic en Vitaminic.com eveneens bekend.

Een derde afzetkanaal ligt bij webshops als ECI, Mediamarkt en Bol.com. Zij leveren cd's uit voorraad aan huis, vaak binnen 24 uur. Sinds deze week hoort ook Wehkamp in dit rijtje thuis. De prijzen zijn bij deze laatste partij aan de hoge kant: 44,95 gulden voor de laatste van Janet Jackson. Volgens Harry Oosterhuis, Business Development Manager, zal Wehkamp niet stunten met prijzen. "De andere online shops vragen misschien dertig gulden, maar ik geloof nooit dat ze daar winst mee maken. Weet je wat je aan BTW alleen al moet afdragen?" Wehkamp zal binnenkort wel "marktconforme" prijzen introduceren, beloofde Oosterhuis overigens.

Het "on-demand" model, waarbij in een fysieke winkel geselecteerde muziebestanden rechtstreeks op een schijf wordt gebrand, zal volgens Boesjes geen hoge vlucht nemen. "De wetgeving is daar te lastig voor. Je hebt per track toestemming nodig van de rechthebbenden. Voor een winkelketen is dit een langere weg dan gewone cd's verkopen." In Nederland zijn Free Record Shop en Wehkamp met een dergelijk initiatief gekomen, maar beide geven toe dat het geen succes is geworden.

Voor de platenmaatschappijen zijn het onzekere tijden. Op welk afzetkanaal moeten zij inzetten? Volgens Boesjes is voor elk van de drie huidige kanalen een plaats weggelegd. Traditionele winkelketens, aangevuld met non-traditionele winkels als Albert Heijn en de HEMA, zullen voornamelijk mainstream producten verkopen. Het gaat dan om de laatste cd van Marco Borsato of Madonna. De verkoop van singles zal zich verplaatsen naar de download-diensten van platenmaatschappijen. Wehkamp en andere websites pakken het exclusieve deel van de markt. Zeldzame cd's bijvoorbeeld, die fysieke winkels niet op voorraad willen houden.

Ketens als Free Record Shop hebben zeker nog bestaansrecht, maar tegelijkertijd is er volgens Boesjes een shake-out te verwachten. "Er zijn te veel cd-winkels in Nederland. Bij ons zijn er net zoveel als in Frankrijk bijvoorbeeld. Ik verwacht absoluut dat er nog veel zullen sneuvelen." Dat de winkelprijzen voor een gemiddelde cd aan de hoge kant liggen, werkt zeker niet in het voordeel van de winkels. "Een platenproducent levert doorgaans een cd voor maximaal 25 gulden aan de winkels. Zij leggen er dan 60 procent bovenop, met het argument dat ze als kleine ketens wel móeten."

Deel dit bericht

4 Reacties

Marc

Ik snap die platenbonzen niet… iedereen kopieert er op los, zeker nu het zo snel gaat! (24x / 32x), dat was wel iets anders dan met de cassette tapes, waarvan iedereen zegt "toen gebeurde het toch ook"… ja maar toen was er nog geen MP3 en internet!! Ze moeten eens op schoolpleinen gaan kijken….. het gebeurt overalzelfs nu met films/DVD en dan heb ik het nog niet eens over de game-markt! Kijk, dat we het allemaal zelf kapotmaken snap ik en de rest ook wel, alleen zijn we er ons nog niet echt bewust van! Tot die tijd….. branden dan maar! Je stopt het toch niet. It's just a money thing!

AM

"De andere online shops vragen misschien dertig gulden, maar ik geloof nooit dat ze daar winst mee maken. Weet je wat je aan BTW alleen al moet afdragen?" Wat een kolder, deze uitspraak! De BTW komt bovenop de winstmarge, en is er geen onderdeel van! De af te dragen BTW kost de leverancier niets, want die BTW wordt door de klant betaald.Er is hooguit sprake van voorfinancieren. Domme, domme marketingpraat van meneer Wehkamp. Nog steeds is er geen duidelijkheid over de achtergrond van de te hoge CD-prijzen. Dit soort uitspraken leidt alleen maar tot meer ongeloofwaardigheid.

Stijn

CD's kosten volgens mij nu al rond 50 piek in de grote ketens. Als je de BTW daar af haalt (19%) dan zit je dus op zo'n 42 piek verkoopopbrengst ex BTW (50/119%). En volgens mij kopen die platenjongens de CD's in voor zo'n 28 piek, dus blijft er ruim een tientje over per CD. En voor grote ketens nog veel meer, want zij krijgen ongetwijfeld extra korting en marketingcenten voor de vele displays en promoties die zij in hun winkel doen. 10 jaar geleden kostten CD's nog 40 piek (=34 gulden ex BTW bij toen nog 17.5% BTW). In tien jaar tijd zijn CD's dus 23.5% duurder geworden. Ergens valt het eigenlijk dus wel mee, zo'n 2% prijsverhoging per jaar, wat zelfs minder is dan de inflatie in deze tijd. Maar volgens mij mogen we de online aanbieders op onze blote knieen danken dat de prijsstijging zo beperkt is gebleven, want – winst of niet – zonder het bekende tientje korting dat je in de online winkels krijgt (m.u.v. de Free Record Shop die gewoon de hoge winkelprijzen hanteert) had het Free / V&D / Ear&Eye / MusicStore / van Leest platenkartel ongetwijfeld nog veel meer de vrije hand gehad om de prijzen te verhogen. In die zin mag ik alleen maar hopen dat wij consumenten wat bewuster kiezen bij wie we kopen, want met elke aankoop bij een van de kartelwinkels wordt de kans groter dat de goedkopere en online aanbieders verdwijnen! Stijn (bezorgde muziekliefhebber) (P.S.: Wie behalve oma's en kinderen koopt er eigenlijk CD's bij Free Record Shop? Toch zeker geen Emerce lezers?)

Roy van Veen

Op zich zal er door het kopiëren wel iets aan markt verloren gaan voor de platenboeren, maar ik denk dat er toch een groter aandeel verloren gaat doordat de markt transparanter wordt. Het is nu voor veel meer mensen duidelijk dat muziek in het buitenland stukken goedkoper is. Daarvoor hoef je niet eens ver weg… Duitsland is al voldoende. Maar met internet is alles slechts een paar klikken weg. Daarna dus x cd's bestellen en in een postzak laten versturen, samen met een paar boeken en je hebt voor een dollar of 8, 9 een cd. Bovendien kun je bij de betere platenzaak online (dus niet FRS en BOL met hun beperkte userinterface) gemakkelijker vinden wat je zoekt en daar winnen die online toko's het ook op tov. fysieke winkels als FRS. Daar staat immers zo'n typetjes van 17 jaar achter de toonbank die zich bij "Wagner" afvraagt uit welke Scene dat komt en of die single al lang uit is, want zij heeft er nog niet van gehoord.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond