Deel dit artikel
-

Prince had gewoon een hekel aan digitaal

Zijn muziek was op geen enkel streamingplatform te vinden, behalve op Tidal. Ook ontbraken zijn grootste hits op YouTube. Prince, die gisteren op 57-jarige leeftijd overleed, beschreef het internet ‘als een voorbijgaand fenomeen’.

Hij had geen iPhone. ‘Are you serious? Hell, no’, reageerde hij enkele jaren terug. In 2010 verklaarde hij internet al dood. ‘Al die computer en digitale gadgets doen geen goed. Ze vullen je hoofd met nummers.’ Geluid in bits kon niet deugen, ‘als je het terughoort, voel je niks. We zijn analoog, niet digitaal.’

Het leek allemaal voort te komen uit zijn frustratie over online diensten. Zijn muziek was daar wel enige tijd beschikbaar, maar hij trok ze vorig jaar terug omdat hij er te weinig aan verdiende. Niettemin was Purple Rain lange tijd een van de best lopende singles op iTunes, net als het verzamelalbum The Best of Prince. Maar in de ogen van Prince verdiende alleen Apple aan zijn muziek.

Confrontaties ging hij nooit uit de weg. Al in de jaren negentig kreeg hij het aan de stok met zijn platenmaatschappij Warner. Toen hij na tientallen jaren terugkeerde, had hij de volledige controle over zijn rechten.

Prince verkocht zijn digitale catalogus daarom exclusief aan Tidal van Jay Z. Daar was hij wel tevreden over. Vooral omdat hij daar kon verwijzen naar artiesten die hem hadden beïnvloed. ‘Jay Z spendeerde 100 miljoen dollar om zijn muziekdienst van de grond te krijgen. We moeten artiesten steunen die het recht in eigen handen nemen.’

Of Prince ooit terugkeert op Spotify of iTunes is niet duidelijk. De details van het Tidal contract zijn nooit bekend gemaakt.

Capture

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel

citaat uit artikel: “Toen hij na tientallen jaren terugkeerde…” Tientallen???

Jan Libbenga (Emerce)

Yep, twintig jaar geleden kreeg Prince een conflict met Warner.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond