Deel dit artikel
-

Privacy rond RFID nog geen issue in Nederland

De toevoeging van chips aan producten (RFID) staat nog niet sterk in de belangstelling van privacy-organisaties in Nederland. Het College Bescherming Persoonsgegevens zegt geen probleem te zien voor RFID-technologie, zolang de chip maar verwijderd of onklaar gemaakt wordt in de winkel.

De discussie over de gevolgen voor privacy van RFID-technologie werd deze week aangezwengeld toen Benetton aangaf nog geen chips in kleding te integreren. De stap werd gezien als een knieval voor privacygroepen, maar tegenover Emerce ontkende hoofd communicatie Federico Sartor dit. Volgens hem ontstond ten onrechte de indruk dat Benetton de techniek zou gaan gebruiken, voor het eind van het jaar wordt dit volgens Sortar besloten.

Met name in de Verenigde Staten groeit bezorgdheid over de toepassing van RFID-technologie, waarbij aan een product een chip wordt toegevoegd waarop kenmerken van het product zijn te vinden (kleur, datum van productie, bestemming). RFID is ontwikkeld voor het verbeteren van de logistiek, maar privacygroepen plaatsen vraagtekens bij de techniek.

"Ik hoorde eens het voorbeeld dat bij de ingang van een bioscoop een RFID-lezer opgesteld zou worden en aan de hand van de informatie over de kleding de reclame wordt toegespitst op het publiek", zegt Maurice Wessling, van de Nederlandse privacy-organisatie Bits of Freedom . Hij vertelt het als anekdote, maar in de kern zijn dit wel de zorgen die privacygroepen hebben. De chips zorgen ervoor dat anderen te weten kunnen komen wat je hebt of draagt.

De Consumentenbond heeft zich nog niet gebogen over RFID, zegt een woordvoerder. Ook bij het College Bescherming Persoonsgegevens , dat toeziet op de Nederlandse privacy-wetgeving, is RFID nauwelijks aan de orde geweest. "Als RFID voor logistiek wordt gebruikt en de chips in de winkel verwijderd of onklaar worden gemaakt is er weinig mis mee", zegt de woordvoerster. "Blijven de werkende chips aanwezig, dan zullen we vast wat vragen gaan stellen."

"In Nederland is er nog weinig aandacht voor privacy-aspecten van RFID omdat het nog niet is toegepast", vermoedt Wessling. "Het is bij het grote publiek nog niet bekend." Volgens Wessling kunnen consumenten als gevolg van RFID-labels in kleding en andere producten "wandelende uithangborden" worden. Er zijn momenteel plannen om de chips ook aan geld toe te voegen, zegt hij, wat betekent dat een bezitter van een RFID-lezer de inhoud van de portemonee kan scannen. "We kunnen nog nauwelijks overzien wat de consequenties van RFID zijn", zegt Wessling.

Hij adviseert bedrijven die de technologie willen gebruiken consumenten daarvan op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld door op het prijskaartje te zeggen dat het kledingstuk een RFID-label heeft. "Ten tweede vind ik dat een winkel moet besluiten het bij de kassa te verwijderen of onklaar te maken, of anders de consument een alternatieve mogelijkheid te bieden." Het laatste zou bijvoorbeeld een instructie kunnen zijn over hoe de klant het zelf kan doen. "Ik denk dat het probleem ook verholpen kan worden door de chip op het prijslabel of in de verpakking te doen."

Het laatste zou volgens Sartor van Benetton moeilijk zijn, omdat zowel prijslabel als verpakking pas in een later stadium van de productie aan de orde komen. Fabrikanten zouden juist vanaf het eerste moment het product willen tracken. Sartor sluit het uit dat zijn bedrijf RFID voor marketing inzet. De bedoeling is dat de labels verwijderd worden bij verkoop van de kleding, vertelde hij eerder deze week aan Emerce. "Het kan in de winkel gedaan worden, maar we kunnen ook uitleggen hoe mensen thuis de chips uit de kleding kunnen halen."

Deel dit bericht

2 Reacties

W ter Haar

… "Blijven de werkende chips aanwezig, dan zullen we vast wat vragen gaan stellen." De RF-ID chip van Shell's Easypay is zo'n chip.Menigeen heeft deze aan de sleutelbos.

S van der leen

Deze chips moeten letterlijk langs een scanner gehaald worden willen ze uitgelezen worden (leesafstand max. 50 centimeter). Ik denk niet dat er long range chips in kleding worden gestopt. Tot nu toe naar mijn inzicht ook geen reden om je zorgen te maken over privacy issues.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond