Deel dit artikel
-

Quintin Schevernels nieuwe directeur Layar

Voormalig VNU-directeur Quintin Schevernels wordt de nieuwe baas bij augemented realitybedrijf Layar. Hij neemt de functie van Raimo van der Klein over, die zich als creatief baas meer met de visie en creatieve toepassingen gaat bezighouden.

Naar nu blijkt, is mediaman Schevernels begin deze maand begonnen als algemeen directeur bij het innovatieve Nederlandse bedrijf. Dat bevestigt hij tegenover deze uitgave. Zijn eerste taak is printmedia interactiever te maken. “De enige link tussen bladen en de digitale wereld, is dat je naar de website van een blad kan gaan. Meer niet. Internet is volwassen en Layar kan iets toevoegen aan print wat helemaal nieuw is.”

“Algemeen gesproken: als je interactiviteit met de fysieke wereld kunt combineren, dan heb je iets moois in handen. Layar heeft in het verleden als innovator heel veel uitgeprobeerd en als platform veel toepassingen helpen lanceren. De uitdaging is nu om de meest praktische combinatie te zoeken tussen de fysieke en digitale wereld met behulp van een camera of tablet.”

Concreet houdt dat in, dat uitgevers via de Layarsite een interactieve laag over de pagina’s in hun blad kunnen leggen. Een lezers houdt zijn telefooncamera boven het blad en ziet op zijn scherm, via Layar, bijvoorbeeld aanvullende links, teksten, foto’s of video’s verschijnen. Dat kan bij redactionele uitingen, maar net zo goed bij reclame. “De uitgever bepaalt welke extra laag content en interactiviteit hij weergeeft. Hij krijgt ook zicht op de gebruikersstatistieken.”

Begin deze maand verscheen het selfservicesysteem Layar Creator dat daarin moet voorzien:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Schevernels, die eerder baas van de online classifieds bij De Telegraaf was, ziet dat uitgevers sinds de tweede helft van 2011 enthousiast worden van de mogelijkheden van Layar. “Dat blijkt ook uit pilots met onder meer LINDA., de VPRO-gids en VT Wonen. Het is nu zaak om momentum creëeren en internationaal een grotere doelgroep aan te spreken.

De mobiele Layarsoftware is wereldwijd twintig miljoen keer gedownload. De app heeft maandelijks tussen de 2,5 en drie miljoen gebruikers met een oververtegenwoordiging in Nederland. De scherpere focus op uitgevers houdt niet in dat derde ontwikkelaars de augmented reality-technologie niet meer voor hun eigen ideëen kunnen blijven gebruiken.

Een recent voorbeeld daarvan is deze applicatie op bol.com:

Schevernels was tot april operationeel directeur van VNU Media, dat onlangs werd overgenomen door De Persgroep.

*) onze eerdere berichtgeving over Layar

Deel dit bericht

7 Reacties

mdobro

dat is uiteraard een hele mooie baan! gefeliciteerd Quintin.

Jeroen Brouwer

Supercool, gefeliciteerd Quintin!

KT

Ook Quintin krijgt layar niet van de grond. ze hebben alles fout gedaan en het is niet meer te redden. Death by GoogleGlasses.

Quintin

@KT; Dat zullen we nog wel eens zien 😉

Rogier Timofei

Mooi product die na een veelbelovend begin alle momentum leek kwijt te raken, here’s hoping dat Quintin dit stuk Hollands Glorie weer op stoom kan krijgen.
Succes!

Ron Emmerink

Quintin

Van harte :-). Mooi bedrijf, diensten en producten. Veel succes gaat je lukken.

Daniel Ropers

Q, wat geweldig. Een van de meest revolutionaire ontwikkelingen online en jij, een goede combinatie, dunkt me.
Een mooie start wens ik je, met het team van Layar dat zo een fantastisch product heeft gecreeert, en dat tegelijkertijd nog helemaal aan het begin staat van alle toepassingen die we dankzij layer-technologie zullen mogen meemaken. Tot snel, Daniel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond