Deel dit artikel
-

Race naar einde kerstmaand e-commerce begonnen

De eerste grote dag voor e-commerce is in Amerika achter de rug. Webwinkels zagen de omzet op die dag met 26 procent stijgen tot 816 miljoen dollar ten opzichte van vorig jaar. Vandaag rollen er vermoedelijk meer dan een miljard dollars over de toonbanken.

Afgelopen vrijdag was het Black Friday in Amerika, de dag na het daar gevierde Thanksgiving die als startschot voor wordt gezien voor ‘kerstkopers’. Onderzoekers en winkeliers kijken altijd naar die dag als een voorspelling voor de omzet die ze de komende maand gaan genereren.

Digitale winkels, al dan niet met een bakstenen winkel, zien stevige groeicijfers. De digitale omzet steeg afgelopen vrijdag hard:

Die trend zet zich vandaag voort met de zogeheten cyber monday. Acht op de tien ondernemers zou online promoties houden om kopende klanten naar hun site te trekken. Dat zal vandaag een omzet opleveren van meer ruim dan een miljard dollar, verwacht onderzoeker comScore.

Vijftig miljoen Amerikaanse consumenten bezochte afgelopen vrijdag een webwinkel om spulletjes en dingen te kopen. Dat vertegenwoordigt een toename van 35 procent ten opzichte van 2010. De consument weet, gelukt door hoge online reclame- en promotiebudgetten, de weg naar online shops steeds makkelijker te vinden.

Opvallend is dat er voor de online winkels met het meeste bezoek één shop van een fabrikant staat, op nummer vijf. Voorts blijken de multichannelstrategieën van fysieke retailers Walmart, Best Buy en Target vruchten af te werpen:

De totale retailverkopen in Amerika kwam afgelopen vrijdag 16 procent hoger uit dan vorig jaar, op 52 miljard dollar. Het online kanaal was omgerekend goed voor twee procent van de totale retailomzet op die dag.

Foto: St Fish (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

CasperC

Ik hoorde het idd op BNR vanochtend. Gemiddeld 400 dollar per klant..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond