Deel dit artikel
-

Rdio sluit distributiedeal met Facebook

Gebruikers van muziekdienst Rdio kunnen hun vrienden op Facebook laten weten welke muziek ze luisteren. Met een klik op de knop schakelen zij in om mee te luisteren.

Dat is het resultaat van een distributieovereenkomst die Rdio heeft gesloten met Facebook. De muziekdienst krijgt hiermee een middel om zijn bereik te vergroten naar, in potentie, een kleine miljard internetgebruikers. Facebook raakt steeds meer in staat om naast tekst en beeld ook geluid te delen.

Rdio is niet de eerste partij die streaming audio mag afleveren in de sociale context van Facebook. Spotify en Deezer gingen het bedrijf van Niklas Zennström al voor. Rdio is vooralsnog enkel in Noord-Amerika en Duitsland te gebruiken. Het bedrijf moet in ieder afzonderlijk EU-land afspraken maken over de exploitatie van muziekrechten.

Genoemde muziekdiensten zijn in beginsel gratis te gebruiken. Leden kunnen kiezen uit meer dan tien miljoen liedjes direct live te streamen. Wie dat ook mobiel wil doen, moet ruwweg tien euro per maand abonnementsgeld betalen.

De muziekorganisatie IFPI rekent voor dat 8,2 miljoen mensen dit soort streamingdiensten gebruikten in 2010. In 2011 waren dat er 13,4 miljoen. Dat aantal zal naar verwachting nog aanzienlijk verder stijgen.

Foto: Joshua Bount (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond