Deel dit artikel
-

Reed Hastings (Netflix): ‘We willen met opzet niet perfect zijn’

Vannacht ging in Nederland Netflix van start: ’s Werelds grootste online tv kanaal. Voor nog geen 8 euro kan onbeperkt worden gekeken naar films en tv-series. Emerce sprak vanochtend CEO en oprichter Reed Hastings in Amsterdam.

Hoe lang hebben jullie eigenlijk al naar de Nederlandse markt gekeken?
“Nou, dat is wel een grappig verhaal, ik had in de jaren negentig een eigen softwarebedrijf met het Europese hoofdkwartier hier in Amsterdam. Ik was hier regelmatig van 1993 tot 1996. Toen kon je met moeite een tweede telefoonlijn krijgen voor je fax, want met die eerste lijn moest je op internet. En kijk eens wat jullie nu hebben, Nederland is het snelste breedbandland van Europa. Ik heb altijd al hier willen lanceren, al heeft het succes van Scandinavië wel geholpen. Elk land dat de blik naar buiten richt, is wat ons betreft geschikt voor Netflix. Natuurlijk zullen we landen tegenkomen waar het minder makkelijk gaat. Japan en China, wellicht Duitsland en Frankrijk. Onze belangrijkste strategie is: we willen nergens perfect zijn, via algoritmen proberen we te achterhalen wat mensen graag zien. En dan kopen we meer van die programma’s in.”

Hebben jullie hier een organisatie opgezet?
“Nee, we doen alles vanuit de VS, alleen voor de ondersteuning van klanten hebben we een callcenter ingeschakeld. Ook al het marketinggeld gaat naar lokale partijen.”

Dertien jaar geleden leverde Netflix nog DVD’s in een envelop. Dat is nog steeds een bron van inkomsten?
‘Ja, we hebben nog altijd zes miljoen abonnees die DVD’s per post willen hebben. Ik denk dat het nog wel enkele tientallen jaren mee zou kunnen gaan, ook al is het voor ons geen grote business meer. We hebben wel geprobeerd om de DVD-verhuur in een ander bedrijf onder te brengen, maar onze klanten wilden bij Netflix blijven. Dus hebben we dat zo gelaten. Mijn enige echte geluk is dat wij nooit een bedrijfsnaam hebben bedacht met het woord DVD erin. We doen het ook alleen nog in de VS, in Canada en in andere landen doen we alleen streaming.”

Wat was nu precies de reden om die overstap naar streaming te maken in 2007? Er was in die tijd wel breedband, maar die was niet geschikt voor HD-kwaliteit.
“Het had te maken met YouTube. De kwaliteit daarvan was destijds ook niet goed, maar het idee van klikken en kijken integreerde me. Het was meer als televisie, je hoefde niks te downloaden. In 2009 zaten we al op diverse apparaten, en de PlayStation 3 is momenteel het meest gebruikte platform om te kijken, gevolgd door Apple TV en tablets. Deze ontwikkeling gaat natuurlijk door, want over tien jaar is internet overal. En wij zijn zeker niet de enige speler. Netflix stimuleert markten. Dat is zeker in Scandinavië gebeurd en hier in Nederland is RTL in deze branche gestapt. Iedereen is met video on demand bezig. Er komt een dag dat kinderen zeggen: ‘Wat bedoel je met: het programma begon om 7 uur?’ Mensen willen kijken wanneer het ze uitkomt. Wij gaan daarom ook geen liveprogramma’s doen, ook geen sport.”

Ook geen muziek of games? Je kunt alles streamen.
“Nee, dat willen we bewust niet. We zijn nog maar klein en moeten nog verder groeien om meer content te kunnen kopen. Wij hebben bewust gekozen voor eigen producties om ons te onderscheiden. We zien ons complementair aan kabel. Mensen zeggen de kabel niet op vanwege Netflix. In de VS zijn honderd miljoen kabelkijkers. Die zijn niet ineens vertrokken.”

Gaat Netflix de televisie dan wel veranderen?
“Nee, internet verandert televisie. Kijk maar naar de BBC iPlayer. Dat succes hadden weinigen voorspeld. Lineaire-tv gaat weg. Het heeft ook consequenties voor de manier waarop shows geproduceerd worden. Wij zetten een complete serie klaar die je bij wijze van spreken in een avond kunt uitkijken. Onze series hebben geen vaste lengte, geen reclames, geen previews of terugblikken.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn

1 maand gratis proefabonnement!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond