Deel dit artikel
-

‘RTB komt naar outdoor en televisie’

Na het web zal de techniek van real time bidding in de komende jaren ook verschijnen op outdoor reclame en televisie. Adform houdt er de eerste experimenten mee in Scandinavië.

“Outdoor en televisie zijn nu nog closed loop met proprietary systemen, maar dat zal in de komende jaren veranderen.” Jesper Urban, productverantwoordelijke voor RTB-advertentiesysteem Adform, zegt er niettemin al de eerste experimenten mee te doen. Dat zal in de komende jaren een grote verschuiving op de traditionele mediamarkt teweeg brengen.

“In het begin lag de focus van automatic trading op performance based advertising. Nu beginnen de voordelen van branding bekender te worden. Het is de volgende fase van real time bidding. Daarbij zijn termen als CTR en conversieratio’s minder relevant, want op premiummedia gelden voor branding andere KPI’s. Denk bij rich media-uitingen aan exposure, brand lift en time on screen. Die zijn veel belangrijker.”

Ubrans Deense bedrijf merkt toenemende vraag van adverteerders en mediabureaus om real time bidding-technologie te kunnen gebruiken. Zijn bedrijf zorgt voor de technologie om de aansluitingen richting digitale media te verzorgen. “Ze willen toegang tot premium inventory. Dat is nu veelal handwerk.”

Real time bidding-systemen werken in principe net als Google AdWords, maar dan voor grafische reclameuitingen. Op basis van kenmerken van bezoekers van websites wordt gezocht welke adverteerders de meest passende uiting in de aanbieding hebben. De hoogste bieder voor die positie mag zijn statische of dynamische reclamebericht vertonen. Dit proces gebeurt nagenoeg real time.

Vandaag de dag vindt dit bemiddelingsproces tussen vragers en aanbieders vooral op het web. Adform ziet, zeker niet als enige, een toekomst voor zich waarbij ook media als radio, televisie en outdoor worden gekoppeld met dit soort geautomatiseerde handelsplaatsen. Dat kan de prijzen behoorlijk gaan drukken, aangezien die nu niet volledig door vraag en aanbod worden bepaald.

Voordat de grote media op real time bidding-platformen worden aangesloten, moet de stap naar mobiele dragers mog worden gezet. “Voor mobiel zijn er nog veel vragen over en moeilijkheden met user identification en tracking.”

Foto: novocortex (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond