‘Social Shopper besteedt twee keer zoveel’

Consumenten die via sociale media aankopen doen in een webwinkel geven gemiddeld twee keer zoveel uit als een normale bezoeker. Dit blijkt uit de online retail marktmonitor van IBM over het eerste kwartaal van 2012.

Daarnaast is het gebruik in deze periode van mobiele apparaten voor online aankopen gestegen naar 13,3 procent een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Het totaal aantal online verkopen daalde licht, maar toonde in februari en maart 2012 alweer een herstel.

Door het steeds grotere aanbod van mobiele applicaties en op mobiel toegespitste websites is de populariteit van online shoppen via een mobiel apparaat toegenomen. In de afgelopen Valentijnsperiode werd al een piek waargenomen in de mobiele aankopen en deze trend heeft zich nu verder doorgetrokken.

Van de totale online retail sales is 2,4 procent afkomstig na doorverwijzing vanaf sociale media, zoals Facebook en Twitter. De sociale shopper besteedt echter twee keer zoveel als een normale online shopper.

De verklaring is dat voor veel consumenten aanbevelingen via sociale media geloofwaardiger zijn dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren. Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan.

Nog wat kerncijfers uit het onderzoek:

* Verkeer via mobiel apparaat: 17,1% van al het verkeer naar webwinkels kwam via mobiele apparaten. Dit was slechts 6,1% in het eerste kwartaal van 2011.

* Verkopen via mobiel apparaat: 13,3% van de aankopen bij een webwinkel gebeurden vanaf een mobiel apparaat, ten opzichte van 7% in het eerste kwartaal van 2011.

* Verkeer via sociale media: 1,1% van het verkeer naar webwinkels was na doorverwijzing vanaf social media, net zoveel als het eerste kwartaal van 2011.

* Verkopen via social media: 2,4% van de aankopen bij een webwinkel was na doorverwijzing vanaf social media, dit was 1,7% in het eerste kwartaal van 2011

* Omzet webwinkels: Hoewel de omzet van webwinkels met 1,9% daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 was er tussen februari en maart 2012 een groei van 6,3% zichtbaar.

Deel dit item

“De verklaring is dat voor veel consumenten aanbevelingen via sociale media geloofwaardiger zijn dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren.”

Een “Social Shopper” is al betrokken bij het merk en volgt niet voor niets een merk via Facebook of Twitter. Dit zijn in de meeste gevallen zelfs consumenten die al eerder een aankoop hebben gedaan via de desbetreffende webshop. Het is dan ook logisch dan een “Social Shopper” meer betrokken is en automatisch meer uitgeeft als ze via facebook of twitter worden benaderd. Waarom zou je anders het merk/bedrijf volgen?

Voor welke markt is dit? Is dit een US plaatje? Nederlandse cijfers willen nog wel eens stevig afwijken.

Mobiel moeten we lezen als I-pad? Zeer waarschijnlijk geen cijfers uit NL.

Ben het eens met de redenering van Harry.

Daarbij komt volgens mij dat personen die veel op social media zitten, ook veel producten online aanschaffen. Dat in tegenstelling tot mijn ouders, die doen niets met social media en bestellen slechts het “broodnodige” op internet.

Er wordt inderdaad niets gezegd over welke geografische markten worden onderzocht. Ik geloof wel in Social Proof in webshops, maar ben het wel met Harry eens dat het logisch is dat “fans” eerder kopen.

Harry heeft gelijk, social shoppers zitten meer op internet en kopen meer online, vooral van de merken die ze volgen. Maar er is hier nog anders interessants aan de hand: consumenten bepalen hun keuzes in toenemende mate op basis van de meningen van derden (reviews, tweets) en steeds minder op basis van ‘conventionele’ marketing uitingen. En hierbij tellen de meningen van bekenden (uit het sociale netwerk) zwaarder dan van (mogelijk onbetrouwbare) onbekenden. Kijk maar naar tripadvisor of iens: jouw keuze voor een hotel of restaurant wordt mede bepaald door de meningen van anderen. En dus nu ook op tripadvisor door bekenden uit jouw netwerk – hun reviews worden er uitgelicht.

Reactie plaatsen