Deel dit artikel
-

Spotzer zet Long Tail van reclamemakers in

Spotzer is een online platform gestart waarop creatievelingen hun bijdrage kunnen leveren aan commercials. Het platform is een soort online reclamefabriek. John de Mol is de belangrijkste investeerder in Spotzer.

Tot nu toe liet Spotzer iets meer dan 400 spotjes maken in Oost-Europa. Het nieuwe platform moet die productie steeds meer overnemen.

De officiële lancering van Spotzer vond plaats in april. Onder meer John de Mol (via Cyrte) en Dutchview investeren in het bedrijf. Spotzer heeft kantoren in Amsterdam en de Verenigde Staten; dit jaar opent het bedrijf een kantoor in het Verenigd Koninkrijk. Tot nu toe hebben iets meer dan veertig Nederlandse bedrijven een commercial gekocht bij Spotzer en gebruik gemaakt van de media-inkoop die het bedrijf biedt. Een volledige campagne kost minimaal vijfduizend euro bij Spotzer.

Kleinere bedrijven kunnen een kant-en-klare commercial kopen bij Spotzer, en deze vervolgens naar eigen voorkeur 'bijschaven en aanpassen', bijvoorbeeld door het toevoegen van een eigen logo of voice-over. "In Nederland en de Verenigde Staten doen we ook de media-inkoop." zegt Andrew Klein, medeoprichter van het bedrijf. "De belangstelling voor internet en televisie is ongeveer even groot." Bedrijven kunnen in Nederland tegenwoordig tegen lage kosten adverteren (in regionale blokken) op landelijke televisie.

Twee Long Tails

"We hadden al toegang tot de Long Tail van bedrijven," legt Klein uit. Hij doelt daarmee op de vele kleine en middelgrote bedrijven die nu goedkoop kunnen adverteren via een videocommercial. "Daar is nu de Long Tail van reclamemakers bijgekomen." Spotzer.com is de plek voor de bedrijven op zoek naar een commercial. Het woensdag gelanceerde Spotzerstudio.com is de plek voor de reclamemakers.

"Spotzerstudio is de reclamefabriek," zegt Klein. "Er is zoveel onderbenutte creativiteit overal op de wereld. Die gaan wij nu inzetten." Iedereen met een creatief idee kan een bijdrage leveren. Op de site van Spotzerstudio staan bij de lancering zo'n twintig briefings, geplaatst door de mannen van Spotzer. Creatievelingen wordt gevraagd om teksten te schrijven, concepten te bedenken, video's te maken of muziek te componeren. Als aanvulling op reeds geproduceerde filmpjes of als ‘totaalproduct'.

Een voorbeeld van een opdracht op Spotzerstudio is ‘het produceren van archiefmateriaal van verschillende strandshots.' De shots worden door Spotzer verwerkt in (toekomstige) spotjes. De makers van de shots ontvangen tussen de 250 en 2000 dollar per shot.

"Dit is een eerste stap," vertelt Klein. "Wij geven nu nog de opdrachten en spelen de rol van producer. We willen dat het platform een community wordt, waar teams samenwerken, en zelf volledige producties maken."

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond