Deel dit artikel
-

Super Bowl is een digital first event

De Super Bowl, de jaarlijkse American football-finale die gisteren plaatsvond, is een digital first event geworden voor marketeers. Meer dan de helft van de nieuwe, ronkende commercials is al of alleen op YouTube bekeken voor de eerste tv-uitzending. En het volume gepubliceerde berichten socialmedia groeit enorm.

Dat laten de eerste cijfers zien rondom de exploitaite van mediabereik van het sportevenement dat vannacht in Amerika plaatsvond.

Video-analyticsbedrijf Unruly (Endeit-exit) onderzocht waar consumenten de nieuwe commercials voor het eerst zagen. Het gaat om het kijkgedrag van 2015. Iets meer dan de helft van de respondenten, 51 procent, zag Super Bowl-commercials enkel en alleen op internet. Een kleine veertig procent zag de reclame in ieder geval ook op televisie.

Facebook profiteert mee van de hype rondom de Super Bowl. Merken als Priceline, BMW en Nestlé kochten dit jaar mediaruimte in, overwegend op telefoons en tablets, om via gerichte targeting de aandacht voor de commercials kracht bij te zetten. Unruly laat zien dat commercials aanzienlijk meer worden gedeeld dan het jaar ervoor.

Het merendeel van de clips wordt in de periode voor het sportevenement al live gezet om gebruik te maken van de intense honger naar informatie en vermaak. YouTube host de video’s ieder jaar en maakt er met de zogeheten AdBlitz een soort verkiezingswedstrijd van. Adverteerders willen hun commerciële boodschappen steeds eerder online zetten, vertelt Tara Walpert Levy van Google aan de Financial Times.

Ondanks de afwezigheid van een self service reclameconsole biedt Snapchat aan grote adverteerders wel de mogelijkheid om reclame te maken. Vier grote merken mogen, tegen betaling van miljoenen dollars, een Story maken rondom de American Football-wedstrijd. Dat zijn Marriott, Budweiser, Pepsi en Amazon. Hun ervaringen met het ‘reclamevehikel’ Snapchat zullen mede bepalend zijn voor hoe aantrekkelijk een eventueel open reclameplatform door adverteerders en mediabureaus zal worden ontvangen.

Behalve een korte analyse van elk van de 44 commercials geeft Unmetric ook zicht op hoe de intensiteit in socialmediaberichten opbouwde in aanloop naar de wedstrijd. Het blijkt dat de merken in de week van de wedstrijd even veel socialcontent sharen als in de weken ervoor. Het ziet er naar uit dat 2016 alle voorgaande jaren nog eens overtreft qua volume. In 2014 ging het overgrote merendeel van de berichten naar Twitter. Mogelijk verschuift dat dit jaar wat naar Instagram nu de fotodienst van Facebook een openbaar advertentieprogramma heeft sinds afgelopen najaar.

Foto: GPS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond