Deel dit artikel
-

Supermarkt Spar test online bestelservice

Klanten van de supermarkten Spar en Attent hoeven niet meer naar de winkel voor boodschappen. Ze kunnen ze online gaan bestellen om later in een naburige zaak op te halen, of te laten bezorgen.

Het betreft een proef in zeven dorpen waarbij wordt gekeken of de techniek en logistiek werken zoals verwacht. Het is op termijn de bedoeling om het systeem landelijk uit te rollen zo’n vierhonderd filialen.

De functie van een fysieke winkel verandert hierdoor. Een Spar of Attent verandert deels in een distributie- c.q. afhaalpunt en moet anderzijds meer de nadruk gaan leggen op upselling. De ondernemer krijgt immers klanten in zijn zaak die in feite hun boodschappen al hebben gedaan. Eenmaal aangekomen in de winkel zal hij ze toch extra producten of diensten willen verkopen.

Directeur Sjaak Kranendonk: “Bijna al onze ondernemers bezorgen al bij bedrijven en bij consumenten aan huis met artikelen uit de winkel. Dat ging in de regel nog via lijstjes, telefoon, e-mail en zelfs nog per fax. Via ‘Spar Online’ wordt boodschappen doen nu echt een makkie.“

Boodschappen afhalen in de winkel kost niets extra. Internetbestellingen boven de vijftig euro worden gratis verzonden, orders met een lagere waarde worden voor vijf euro voor de deur gereden.

Ervaringen bij andere retailers laten zien dat klanten graag online bestellen, maar de boodschappen dan toch liever in een winkel ophalen. Bij AH/bol.com ligt dat nu rond de vijf procent, GfK rekent voor dat dat makkelijk acht procent worden. Sainsbury’s in Engeland zegt dat meer dan de helft van de klanten naar de winkel komt voor zijn internetboodschapen, wat ook bij pionier Tesco opgeld doet.

Foto: John Lord (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond