Temperatuur omlaag, omzet webwinkel omhoog

Een onverwacht prettig bijeffect van deze koude periode is, dat webwinkels kort na december al weer een omzetpiek zien. Volgens Thuiswinkel.org verkiest de Nederlandse consument met dit weer de webwinkel boven de fysieke winkel.
Verscheidene winkels melden de brancheorganisatie onverwacht grotere omzetten. Dat is de directe consequentie van het winsterse weer. Dat is een opsteker voor de maandomzet, maar uitzonderlijke weersituaties hebben volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zeker ook voor de lange termijn effect.
‘Juist dan bereiken webwinkels nieuwe groepen consumenten die anders niet zo snel online kopen. Als eenmaal dat gemak is, ontdekt zullen ze vaker beslissen om hun aankopen via het internet te doen.’ Want dat is wat Jongen verwacht, dat steeds meer Nederlanders vaker en minder grote aankopen via internet gaan doen. Het aantal orders groeit, het gemiddelde aankoopbedrag daalt.
Jongen onderbouwt zijn stelling niet met harde cijfers die laten zien in welke mate het weer de online omzetten beïnvloedt. Wehkamp deed daar vorige week wel een aanzet toe. De onderneming, die in de etalage staat, zag de verkoop van winterkleding en -sportartikelen met 250 procent toenemen.
Foto: Eelke Dekker (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond