Deel dit artikel
-

Traditionele retailbedrijven veroveren webwinkeltop

De klassieke retailbedrijven verwerven een steeds sterkere positie als webwinkel. Naast de pure online spelers als Wehkamp en Bol.com, prijken bedrijven als Albert Heijn, HEMA en Kruidvat in de top 100 van Nederlandse webwinkels.

Wanneer de Twinkle100 wordt uitgesplitst naar de top online retail, staat Wehkamp op de eerste plek met een omzet van 252,8 miljoen euro. Bol.com komt op de tweede plek (224 miljoen euro) en wordt opgevolgd door Dell (143,5 miloen euro).

Albert Heijn en HEMA weten de vierde en vijfde plek te bezetten met respectievelijk 107 en 90 miljoen euro omzet. Coolblue staat op de negende plek met 67,4 miljoen euro omzet.

In de gehele lijst, waarin ook andere branches worden meegenomen, gaat de reisbranche, net als vorig jaar, nog steeds aan kop in de top 100 van Nederlandse webwinkels. Gezamenlijk zijn de reisbedrijven goed voor 2,1 miljard online omzet. Dat komt neer op 42 procent van de omzet van de top 100 webwinkels. Dit jaar staan in de lijst 30 reisbedrijven, waarvan 7 in de top 10.

Opgesplitst naar reisbedrijven neemt Thomas Cook de eerste plek in met 293 miljoen euro omzet, TUI neemt een tweede plek in  met 244,8 miljoen euro omzet. Op de derde plek staat KLM (200 miljoen euro), gevolgd door Transavia.com (184 miljoen euro).

Alle branches bij elkaar staat Thomas Cook nog steeds op de eerste plek. Gevolgd door respectievelijk Wehkamp, TUI en Bol.com.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jan Lokhoff

Over de betrouwbaarheid van de Twinkle toplijst zou ik maar even surfen naar de site van http://www.reisrevue.nl. Het blijkt dus natte vingerwerk…

Frederik

@JAN: Moet dat blijken uit dat schoolkrantartikeltje van jullie?

Daniel Janus

@Frederik: echt gefundeerd commentaar… Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van een Thuiswinkel.org etc. Net als de Quote500 is dit ook een schatting aangezien cijfers bijna nooit openbaar worden gemaakt. Ik ben het wel met Jan (en zijn artikel) eens dat het vreemd is dat een transavia.com opeens met 272 millioen euro zou zakken. En met de reactie van de Twinkle hoofdredacteur wordt het er niet echt betrouwbaarder op.  Maar, lijstjes blijven leuk…

Bryan Chin

2 jaar geleden hebben wij een levenslang abonnement op het blad Twinkle afgesloten. Dit na een brief waarin de hulp van de abonnees werd ingeroepen zodat het blad kon blijven bestaan. Vorige week kregen wij echter een rekening voor het komend jaar. Na informatie ingewonnen te hebben krijgen wij als antwoord: "Wij hebben het blad aangepast zodat het levenslang abonnement niet meer te handhaven is en dat het per direct is komen te vervallen". Lid blijven kon dus alleen als er jaarlijks betaald zou worden. Wel kregen we telefonisch de mogelijkheid om het abonnement per direct op te zeggen, zodat wij de reeds ontvangen factuur konden verscheuren.  Wij hebben gekozen voor het laatste……. Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee zijn omgegaan.

Koos Koets

Mjah wat vooral interessant is, is de toegevoegde waarde van een website bij bestaande bedrijven, leuk dat Wehkamp het online zo goed doet, maar ik neem aan dat de bestedingen in de offline catalogus gedaald zijn, kortom het is interessant om te weten, wat de netto toegevoegde waarde is bij dit soort bedrijven…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond