Deel dit artikel
-

Twitter en Nielsen gaan sociale tv peilen

Twitter en Nielsen hebben een samenwerking op het gebied van sociale televisie voor de Amerikaanse markt aangekondigd. Zij gaan metingen verrichten als aanvulling op de kijkcijfers.

De bedrijven zien Twitter als de digitale waterkoeler, waar de gesprekken van de dag plaatsvinden. Maar bovenal zorgt Twitter voor een nieuwe relatie tussen kijker en liveprogramma’s. Behalve het aantal kijkers kan ook hun stemming, af- en goedkeuring worden gepeild. Zo ontstaat een Nielsen Twitter TV Rating, als aanvulling op meer algemene waarderingscijfers. Details over hoe er precies wordt gemeten zijn niet bekendgemaakt.

De eerste gegevens zullen najaar 2013 worden verstrekt. CBS en Fox lijken, getuige citaten in het persbericht, de eerste afnemers.

Nielsen, statutair gevestigd in Diemen, kocht al eerder samen met McKinsey het bedrijf SocialGuide, dat sociale mediadata vergaart van ruim driehonderd Amerikaanse televisieprogramma’s. De technologie van dit bedrijf zal tevens gebruikt worden voor de Nielsen Twitter TV Rating.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond