Deel dit artikel
-

UPDATE: Omzet webvertising stijgt dit jaar nauwelijks

De ranglijst van webverteerders in Nederland wordt aangevoerd door Altavista. In de eerste acht maanden van dit jaar besteedde de zoekmachine ruim 914.000 gulden aan advertenties. De Planet Media Group en Lycos staan op de tweede en derde plaats. In totaal werd er tot nu toe in Nederland 24 miljoen uitgegeven.

De cijfers komen uit een onderzoek van BBC De Media en Reclame Bank, in samenwerking met het IAB (Internet Advertising Bureau). In het onderzoek zijn nog niet de regionale adverteerders en de vacaturesites opgenomen.

In 1999 werd een bedrag van 45 miljoen gulden omgezet op de Nederlandse webverteerdersmarkt. Na acht maanden in 2000 staat de teller op 24 miljoen. De onderzoekers waarschuwen echter dat het hier om bruto cijfers gaat, en dus nog niet te vergelijken is met de uitkomst van vorig jaar. Toch wordt het zeer lastig om de begin dit jaar voorspelde honderd miljoen gulden omzet te halen.

Juli was tot nu toe de topmaand. Toen werd er voor 5,3 miljoen geadverteerd. Augustus was met 2,6 miljoen een magere maand, maar deze maand is in ieder jaar rustig.

De top tien van adverteerders, met het bestede bedrag in guldens:
1. Altavista, 914.233
2. Planet Media Group, 861.552
3. Lycos, 728.680
4. KPN Telecom, 591.194
5. Qxl, 536.746
6. IPN, 457.947
7. Exact, 443.425
8. UPC, 398.686
9. Bol, 398.390
10. Jobs & Adverts, 388.864

Deel dit bericht

7 Reacties

G van Vliet

Volgens mij is deze top-10 gebaseerd op de webvertising bestedingen van de genoemde bedrijven. Dan maakt het dus uberhaupt niet uit of zij een on- en/of offline bedrijf zijn. Verder hebben de diverse netwerken niets te maken met dit onderzoek, afgezien van de budgetten die zij toebedeeld hebben gekregen van de bedrijven uit de top-10 :) De Double-clickjes en de 24/7-tjes zijn geen webvertisers maar geven alleen maar aan waar het geld neergelegd moet/kan/zal worden .. geld dat dus niet van hun is, en om die rede horen zij niet thuis in deze top-10 Ik had toch gedacht dat .Bone Advertising dezelfde interpretatie van dit artikel zou hebben ( tenzij ik hier opeens met een andere koen verhagen te maken heb ) Grt, Gerrit

Johan van Mil, The Floor

Inderdaad Koen, een erg raar verhaal. Zeker omdat wij de laatste maanden nagenoeg alle online mediabureaus hebben bezocht om The Floor (nieuwe website voor particuliere beleggers en zakelijke beslissers) te introduceren. Vrijwel iedereen zegt dat de online bestedingen het laatste halfjaar explosief zijn gestegen…en komende maanden nog verder gaan toenemen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de reacties van niet alleen de netwerken, maar ook van de mediabureaus en van de adverteerders zelf. 

G van Vliet

Er stonden net 2 reacties op dit artikel van ene Koen Verhagen, en vreemd genoeg zijn deze spoorslags verdwenen ??? Je geeft een reactie of je geeft geen reactie .. maar weghalen van reacties kan natuurlijk niet ! Grt, Gerrit

Erik Braam

Waar het verhaal van Koen is gebleven is mij even een raadsel, maar hierbij in ieder geval een reactie van een online mediabureau (alles goed met je hand Johan?). Ook bij MediasynergY hebben we met verbazing naar bovenstaande top 10 zitten kijken. We zijn dan ook erg benieuwd naar de gehanteerde meetmethode. Indien ook onze klanten in het onderzoek waren meegenomen, dan had deze top 10 er heel anders uitgezien!

Jonathan Marks

IF, this is true, then it flies in the face of all the Forrester, IDC, etc research that claims explosive growth. I'm kinda surprised that July was a top month…I seem to recall holidays for most ordinary folk. I thought the figure in Holland was more like 60-70 million, with a growth projected to around 400 million by 2004.So if this is true, the market is going to do another Apple!But I personally don't believe it. Jonathan MarksHuizen

Koen Verhagen

Nog even beknopt de inhoud van mijn reaktie, ik had een ruwe postinggeplaatst via een uitgekiende TAB Enter combi en heb de redactie gevraagd deze te verwijderen. Daarbij is ook mijn defenitieve reactie verwijderd: Of het onderzoek spoort niet of de redacteur heeft appels met peren vergeleken. Er worden een aantal partijen in de top-tien vermeld waarvan ik het vermoeden heb dat zij genoemde budgetten niet sec aan online advertising hebben besteed en ik mis een aantal grote adverteerders in dit rijtje. Vandaar ook mijn vraag wat door de onderzoekers als webvertiser heeft beschouwd. Het vorig jaar behaalde 30-36 miljoen is gebaseerd op ALLE netto online uitgaven, dus inclusief arbeidsmarktcommuincatie, sponsorships, sponsored emailings etc. Gaat het hier genoemde onderzoek alleen uit van banner advertising of nemen we ook andere vormen van online advertising mee? Daarom is de definitie van webvertiser zobelangrijk, meneer van Vliet. Als we een blik werpen op de omzetten van intermediairs als Doubleclick, 24/7 en Medianet/Ilse en consorten dan gaan we zelfs ver over de upgedate 45 miljoen heen. Op basis van de verwachtingen van de netwerken alleen al kwam ik op een geschatte totale markt van ruim 250%. Natuurlijk zijn dit geen online advertisers en natuurlijk horen zij niet thuis in de top-tien, meneer van Vliet, maar wellicht is het je bekend dat een groot deel van de online advertising bestedingen van adverteerders via deze intermediairs terecht komt bij de uitgevers. En daardoor kunnen we op basis van hun omzetgegevens wel degelijk uitspraken doen over de stand van zaken op online advertising gebied. Het is me verder niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met "dezelfde interpretatie". Mijn interpretatie is glashelder. Of het onderzoek zoals het hier is geschetst spoort niet of de redacteur heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Er zijn behoorlijk wat mensen al heel lang heel goed met dit vak bezig. Het professionaliteits niveau is sinds 1995/96 harder gestegen dan de budgetten. Wat je nu ziet is dat de markt overspoeld wordt met goudzoekende no waste advertising schreeuwers die een verkeerd, niet professioneel beeld van de markt geven en niet waar maken wat ze beloven, waardoor de professionaliteit en het branche imago bij adverteerders in gevaar komt. Als er dan ook nog eens klakkeloos wordtgepubliceerd zonder zaken in de juiste contekst te plaatsen, zijn we mijns inziens weer helemaal terug bij af. Nog even over je opmerking over .bone advertising, meneer van Vliet. Ik post mijn reacties op persoonlijke titel. .bone advertising prefereert bekendheid door het hoogstaande niveau van haar dienstverlening en kwaliteit en creativiteit van de ontwikkelde en uitgevoerde campagnes boven bekendheid door postingen met namedroppings. Koen Verhagen

Rob Roelofs

Naar aanleiding van de ophef die is ontstaan over bovenstaand nieuwsbericht hebben we nogmaals gebeld met BBC De Media en Reclame Bank. Over het exacte netto cijfer van webvertising in Nederland valt pas in januari iets te zeggen. De cijfers van BBC De Media en Reclame Bank die deze week naar buiten kwamen, betreffen het bruto bedrag. Bovendien zijn niet alle gegevens opgenomen. Esterelle van Zanten van BBC De Media schat dat er nu tussen de 70 en de 80 procent van de gegevens binnen is. Waarom dan toch al een persbericht over advertentiecijfers? "Dat hebben wevooral gedaan om bureaus een beetje onder druk te zetten hun gegevens teverstrekken", zegt Van Zanten. De betrokken onderzoekers ? BBC De Media, hetIAB en PriceWaterhouseCoopers ? gaan binnenkort om de tafel zitten om zosnel mogelijk met accurate cijfers over 2000 te komen. Dit jaar wordt voor het eerst het bruto cijfer van webvertising onderzocht. Het verschil tussen bruto en netto bestaat uit de aftrek van barters en kortingen verstrekt door bureaus, en de fee die advertentiebureau's vangen. Tot nu toe werd alleen het netto bedrag vastgelegd. Dit jaar zullen sites dan ook twee keer rapporteren; begin volgend jaar volgen de netto cijfers. In ons artikel van afgelopen week hebben we bruto en netto cijfers metelkaar vergeleken, wat volgens de advertentiebranche neerkomt op appels metperen vergelijken. Daar ontstond dan ook enig misverstand over. Volgens deonderzoekers kunnen er nog geen conclusies aan het nog niet volledigeonderzoek verbonden worden De keuze om ook bruto cijfers te publiceren, motiveert Van Zanten als volgt:"Als er geen openheid over de markt komt, zal de markt ook niet snelgroeien."

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond